П`ятниця, 29.03.2024, 16:30
Вітаю Вас, Гість
Головна » Методична скарбничка » Я у світі » Я у світі

Українська мова - державна мова
17.02.2016, 22:10

Тема: Українська мова – державна мова України

Мета:

поглибити знання учнів про українську мову як державну. Розкрити ніжність, співучість, красу і мелодійність рідної мови. Виховувати повагу і бажання добре знати, вивчати, любити рідну мову та спілкуватися нею.

Хід уроку:

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Що таке символ?

— Які символи називають державними?

— Де законодавчо затверджені символи нашої країни?

— Яке зображення має Державний Герб України? Що він означає?

— Які кольори має наш Державний Прапор? Що вони означають?

— Як виявляють пошану до прапора?

— Що означає слово гімн?

— Коли виконують сучасні гімни?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому наша мова називається державною. Будемо вчитися шанувати свою рідну мову, послухаємо, яка вона чарівна, красива, мелодійна, багата.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення вчителя

— Мова! А що таке мова? Народ говорить, що «слово до слова — зложиться

мова», а Т. Г. Шевченко ось як про те писав:

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує...

— Забороняли, пригнічували, придушували нашу українську мову.

1720 рік — указ Петра І про заборону книгодрукування українською

мовою.

1775 рік — указ Катерини II про заборону викладання українською мовою

в Києво-Могилянській академії.

1769 рік — Синод (уряд) видає розпорядження відібрати українські тексти

з церковних книг, вилучити букварі з тих закладів, які їх мали.

1884 рік — закрито всі українські театри.

1895 рік — заборона української дитячої книги.

1914 рік — указ Миколи II про скасування преси.

 

— Багато інших було указів, і тільки 28 жовтня 1989 року було ухвалено

«Закон про мову УРСР» — тут уже починають піднімати українську мову, возвеличувати її.

«Наша мова солов’їна»,— говорять українці.

Кілька мільярдів людей, що живуть на землі, користуються 2500 мовами

(за іншими підрахунками, мов близько 5 тисяч). Наша мова — одна з найба-

гатших і наймелодійніших мов світу. Українська мова посідає друге місце

у світі серед слов’янських мов, і цією мовою створено найбільше в світі фольклору. Ще в 1574 р. було почате книгодрукування українською мовою і створено перший український буквар.

Для кожної людини, що живе в Україні, українська мова є державною

мовою. Так записано у Конституції України.

— Як ви розумієте зміст слів державна мова?

29 жовтня 1989 року Верховна Рада ухвалила «Закон про мову». Велика

робота по впровадженню його в життя, в першу чергу, спрямована на пропагування української культури та мови. Україна залишається багатомовною країною.

Отже, державна мова — це мова, яку повинні знати всі люди, які прожи-

вають на території держави.

— Слід завжди пам’ятати, що рідна мова — це неоціненне духовне на-

родне багатство, яке передається з покоління в покоління і несе в собі народну мудрість, славу, культуру і традиції.

— День української писемності та мови відзначають 9 листопада.

2. Робота за підручником (с. 97)

Робота в парах

Учні читають вірш «Українською говори» (за Валентиною Бондаренко) та

виконують завдання на с. 97.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

Гра «З’єднай прислів’я»

Мовивши слово, умій змовчати.

Слово не горобець а людину по слову.

Умій сказати, треба бути йому паном.

Птицю пізнають по пір’ю, вилетить не спіймаєш.

Рідна мова — не полова хай сам себе стидається.

Хто своєї мови цурається, її за вітром не розвієш.

2. Робота в групах

— Уявіть себе українською мовою. Спробуйте продовжити думку.

Я — українська мова, я пишаюся...

Я — українська мова, я боюся...

Я — українська мова, я мрію...

3. Творче завдання

— Допоможіть дітям з інших країн виправити мовні помилки і почути

красу української мови. Запишіть правильний варіант.

Всі на роди мову мають.

Всі пісень своїх поють, (___)

Бо хто має мову рідную, (___)

Той багатий, а не бідний.

4. Робота в зошиті на с. 26.

5. Гра «Так чи ні?»

Усе в живій природі не пов’язане між собою. Так чи ні?

У світі понад 5 тисяч мов. Так чи ні?

Берегти рідну мову обов’язково. Так чи ні?

Українська мова ніжна, мелодійна. Так чи ні?

Кожний народ доти народ, доки він володіє власною мовою. Так чи ні?

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

— Чи може українська мова бути нещасливою, страждати, хворіти, і чому

це відбувається?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підручник (с. 97). Розказати, що ви можете зробити для того, щоб рідна мова ставала кращою.

Категорія: Я у світі | Додав: Lightning
Переглядів: 1294 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar