Головна » Методична скарбничка » Я у світі » Я у світі |
20.03.2016, 16:47 | |
Тема: За скоєне відповідають перед законом Мета: довести невідворотність відповідальності за скоєні правопорушення. Вчити оцінювати приклади позитивного й негативного ставлення до старших і молодших. Виховувати бажання дотримувати правил співжиття в суспільстві. Хід уроку: I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Вправа «Мозковий штурм» — Які бувають правопорушення серед дітей? (Порушення правил переходу вулиці, неслухняність, крадіжки, словесні образи, бродяжництво, обмовлення, старцювання, азартні ігри, бійки, недотримання правил для учнів) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про юридичну відповідальність за ско- єння правопорушень. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Читання й обговорення вірша А. Костецького «Чемний герой» ЧЕМНИЙ ГЕРОЙ Вітько-третьокласник крокує додому Героєм таким, що не снилось нікому. Аж раптом Вітькові назустріч — першак. Всміхнувся Вітько і промовив: «Так-так!» І, випнувши груди, підходить до нього. — Гей, ти! Треба старшим давати дорогу! — І хлопця малого портфелем як лясне! Аж всівся на землю малий першокласник... Вітько реготнув: «Так і треба, щоб знав!» І далі по вулиці покрокував. — Яке правопорушення вчинив хлопець Вітько? — Хто постраждав і міг постраждати у цій ситуації? (Першокласник і його батьки, які б дуже непокоїлися за життя і здоров’я свого сина, і батьки Вітька, і сам Вітько. За скоєння таких злочинів хлопцем його батьки мо- жуть бути притягнуті до кримінальної відповідальності.) — Чи відповідають діти за скоєні злочини? — Одним із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, ху- ліганство. Хуліганство — це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства. Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: нецензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання: позбавлення волі до 1 року або виправні роботи до 2 років. А злісні хуліганства караються позбавленням волі від 1 до 5 років. За особливо тяжкі злочини дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього віку відповідальність за протиправні дії дитини несуть батьки, а діти направляються у спеціальні установи. 3. Робота за підручником (с. 118–122) Довідка: АДВОКАТ — захисник, оборонець; людина, що дає поради з правових пи- тань; захищає обвинуваченого або веде справу в суді. 4. Фізкультхвилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1. Розв’язування ситуативних завдань Слова для довідок: жарт, правопорушення, жорстокість, хуліганство, злочин. Ситуація 1. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Це... (жарт). Ситуація 2. У спекотні дні хлопці часто поливають один одного водою. Але ось один із хлопців додав у воду яскравий барвник, і... сорочка у його това- риша змінила колір у деяких місцях. Це... (хуліганство). Ситуація 3. Петрик за звичкою кинув свій портфель будь-де. Однокласники заховали портфель, і коли Петрик почав шукати його, налякавшись, що портфель зник, віддали загублену річ, порадивши при цьому не кидати речі будь-де, а бути акуратнішим. Це... (жарт). Ситуація 4. Двоє школярів вирішили пожартувати над своїм товаришем і заховали його зимову шапку. Сашко, не знайшовши її, пішов додому без го- ловного убору. Погода була холодною, і наступного дня Сашко лежав з ви- сокою температурою хворий. Це... (жорстокість). Ситуація 5. Діти бешкетували на перерві і кидали одне в одного повні портфелі. Але ось один з портфелів потрапив у голову дівчинці. У резуль- таті — тяжка травма. «Ми не хотіли, ми просто жартували»,— виправдовува- лися діти. Але чи можна назвати це жартом? Це... (правопорушення). Ситуація 6. Василько кидав сніжками по машинах, які проїжджали повз нього. Одна із снігових кульок потрапила у лобове скло автомобіля. Водій від несподіванки різко загальмував. Водій машини, яка їхала позаду нього, не розраховував на це, і в результаті обидві машини зіткнулися. Один з во- діїв отримав тяжкі травми на все життя. Як назвати вчинок Василька? Це... (злочин). — Від пустощів до злочину — один крок! Жарти, пустощі, необдумані вчинки можуть призвести до правопорушень. 2. Обговорення ситуацій із мультфільмів 1) Фрагмент мультфільма «Аладдін» (крадіжка). — Яке правопорушення вчинила героїня мультфільму? — Чому Жасмін узяла булочку? (Хотіла нагодувати бідного хлопчика і не знала, що потрібно заплатити.) — Чи звільняє від відповідальності незнання законів? — Чи могла бути покарана Жасмін за скоєне правопорушення? — Який висновок можна зробити? (Незнання законів не звільняє від відповідальності.) — Та хіба може кожна людина знати всі закони? Звісно, ні. Як же бути? Ми вже говорили про добро і зло. Достатньо запам’ятати десять заповідей Божих, серед яких «не вбий, не вкради, шануй батька свого і матір свою, не давай хибних свідчень». Достатньо дотримувати цих заповідей, щоб не стати на стежку злочину. 2) Фрагмент мультфільму «Казка про загублений час» (небажання вчитися, відвідувати школу). — Яке правопорушення скоїли герої мультфільму? (Діти не бажали відвідувати школу. Діти повинні відвідувати школу, держава виділяє кошти на навчання, обов’язок дітей — відвідувати школу, старанно та наполегливо вчитися.) — Які наслідки міг мати цей учинок? (Діти не отримують знання, мо- жуть потрапити до рук шахраїв та злодіїв, можуть загубитися, батьки бу- дуть хвилюватися тощо.) — Хто несе за це відповідальність і яку саме? — Який висновок можемо зробити? (Не можна пропускати школу без по- важних причин.) 3. Тест «Мені — про мене самого» Постарайся чесно відповісти самому собі на подані запитання.
дини і вкрасти те, про що давно мріяв, так, щоб ніхто не дізнався, чи зробив би я це?
під’їзду — підпалити поштові скриньки або кинути димову шашку, чи зробив би я це?
від таких витівок недалеко до лави підсудних. «Від провини до злочину — один крок»,— каже народна мудрість. 4. Гра «П’ять речень» Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання. VІ. ПІДСУМОК УРОКУ — Які знання ви отримали на уроці? Гра «Я відмовляюся, коли...» Мені пропонують прогуляти уроки. Потрібно привітати однокласника з днем народження. Мене примушують говорити неправду. Мені наказують образити молодшого і слабшого або дівчинку. Можна піти з друзями до кінотеатру. Мені говорять не слухати батьків, а вчиняти, як хочеш. Мене підбурюють узяти чуже без дозволу. Необхідно провідати хворого товариша. Мені пропонують закурити цигарку. — А чи є правопорушенням читання чужих листів, підслуховування? — Які поради будете використовувати у своєму житті? — Що будете оминати? — Що для кожного з вас є найбільшим злочином? VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Зошит на с. 33-34 | |
Переглядів: 1806 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 1 | |
| |