Четвер, 28.03.2024, 23:12
Вітаю Вас, Гість
Головна » Методична скарбничка » Українська мова » Українська мова 2 клас

Урок розвитку зв'язного мовлення "Рости, кленочку"
[ Викачати з сервера (2.07 Mb) ] 04.11.2014, 19:49

Предмет: Українська мова

Клас: 2

Розділ: Текст

  • Рости, кленочку! Відновлення деформованого тексту

Мета:

закріпити знання учнів про текст. Повторити будову тексту-розповіді.

Формувати уміння  викладати складові частини тексту у логічній послідовності. Розвивати зв’язне мовлення через уміння висловлювати думки повними поширеними реченнями. Виховувати дбайливе та уважне  ставлення до природи.

Обладнання: мікрофон, комп’ютер, телевізор, картки із завданнями, мультимедійні додатки (презентація в PowerPoint «Рости, кленочку!», презентація в PowerPoint зорова гімнастика «Бджілка над кленом», фізкультхвилинка-руханка «Ялиночка»)

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Доброго дня, діти. Сьогодні черговий урок розвитку зв’язного мовлення. А тому нехай девізом для нашого уроку стануть такі віршовані рядки:

Наша мова – калинова,

  • ’їна, барвінкова.

Ніби вишня, соковита.

Треба з мовою дружити.

І читати, і писати,

Прислухатись, вимовляти,

Правила напам’ять вчити,

Бездоганно  говорити.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Розповідь з елементами бесіди

На уроках природознавства ви довідалися, що людина є частинкою живої природи.

  • А що ще належить до живої природи?

(До живої природи, окрім людини,  належать рослини і тварини.)

Так, вірно. Це рослини та тварини. У нас багато з ними спільних ознак, проте є й деякі суттєві відмінності. Тільки людина може розмовляти, мислити та працювати.

  • А чи знаєте ви, що тварин називають «братами нашими меншими»?

(Тому що тварини, часом, не можуть себе захистити, доглянути і потребують піклування людей.)

  • А чи розумієте, чому зелені рослини називають «легенями планети»?

(Зелені рослини виробляють кисень, що входить до складу повітря, яким дихають усі люди на планеті.)

 Ви, напевно, добре усвідомлюєте, що життя людини без тварин та рослин просто неможливе. Тому сьогодні на урок я запросила ще одного почесного гостя, який робить наше життя не тільки можливим, а й прекрасним.

2. Відгадування загадок

Відгадайте загадку:

Що повітря очищає,

вдень від спеки захищає

ще й від вітру в час негоди,

є частинкою природи.

  •  

Так. Вірно. Це дерево. Відгадавши наступну загадку, ви дізнаєтеся, яке це дерево.

Стовбур рівний, як колона,

А листочки, як корона.

Влітку листячко зелене

І пропелери у …

(Клена)

Так. Наш урок сьогодні відвідає дерево клен. У клена навесні є дуже багато роботи: прокинутися, розпустити молоді листочки, зацвісти. Але він знайшов трохи часу, щоб навідатися та звернутися до нас з проханням про допомогу. 

Слайд 1

Квітень, напевно, можна назвати найчистішим місяцем року на всій планеті Землі. Чому?

Слайд 2

По-перше, тому що третьої суботи квітня місяця – люди відзначають  Всесвітній День Довкілля. По-друге, 22 квітня – це Всесвітній День Землі.

 В ці дні всі бажаючі  мають нагоду виконувати практичні заходи з благоустрою та озеленення свого міста, впорядковувати природоохоронні об’єкти та території. Кожен зможе доторкнутися до довкілля, очистити природу від  бруду, яким ми самі її забруднюємо. Погляньмо навкруги, на парки, сквери, площі, лісосмуги на  все навколишнє середовище – все потерпає від сміття. Отже, якщо кожен прикладе хоча б мінімум зусиль, наша планета стане кращою, чистішою. А якщо кожен посадить хоча б одне деревце, то вся планета дихне на повні груди.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація

Сьогодні ми з вами теж виростимо дерево. Це буде не звичайна рослина, а Дерево знань. А також допоможемо кленку – врятуємо його родича, про якого розповідається у   тексті «Рости, кленочку!»

ІV. Робота над деформованим текстом

  1. Робота з карткою

Самостійно упівголоса прочитайте текст, записаний  на картці.

Картка із завданням для учнів

 

 
 

РОСТИ, КЛЕНОЧКУ!

Рости, кленочку, міцний та високий!

Біг якось хлопчик городом. Дивиться — маленький кленочок. Біля нього кури порпаються, їжу вишукують. «Ще зламають!» — подумав хлопчик. Майнув у лозняк, нарізав пруття. Обгородив деревце тинком.

З кленового гаю прилетіла на вітрильці насінина. Впала край городу і пролежала до весни. Пригріло сонце, задзюркотіли струмки. Пустила насінинка два росточки.

 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
  • Які почуття у вас викливав цей текст?

(У мене цей текст викликав почуття поваги до хлопчика, тому що…)

  • Охарактеризуйте прочитаний текст.

(Це художній текст, текст-розповідь, маленьке оповідання, …)

  • Які особливості тексту «Рости, кленочку!»?

(Даний текст складається з трьох абзаців. Але вони розміщені не по порядку.)

  1. Читання деформованого тексту учнями по абзацах уголос

А тепер давайте прочитаємо цей текст окремими абзацами.

  1. Фронтальна бесіда
  • Про що розповідається у тексті?
  • Звідки прилетіла насінинка клена?
  • Де вона перезимувала?
  • Що трапилося навесні?
  • Хто знайшов паросток клена?
  • Що стурбувало хлопчика?
  • Як він врятував майбутнє деревце?
  • Чому нас навчає цей текст?
  • Який з абзаців детально описує подію?
  • Який абзац може розпочати текст? А який завершить його?
  1. Повторення будови тексту-розповіді

Пригадайте, яку називаються складові частини тексту-розповіді? Текст-розповідь, як і наше дерево-кленок, має певну будову. Зачин, як міцний корінь, дає текстові життя. Основна частина, мов стовбур, поєднує речення за змістом. А Кінцівка, немов пишна крона, довершує текст, вінчає його. 

Слайд 3

  1. Зорова гімнастика «Бджілка над кленом»

Діти, наш кленок має веселу подругу-бджілку. Прослідкуйте за танком бджілки очима.      

7. Робота в парах. Редагування тексту

Порадьтеся із сусідом по парті та поставте абзаци у логічній послідовності так, щоб зачин, основна частина та кінцівка зайняли свої місця.

8. Читання відредагованого тексту. Переказ прочитаного

Прочитайте відновлений текст. Чи відповідає тепер його будова будові тексту-розповіді? Які абзаци ви поміняли місцями? Перекажіть оповідання детально, тобто близько до тексту.

9. Гра «Розвідники». Творче списування

А тепер знайдіть та спишіть вказану частину тексту:

І варіант – спишіть зачин.

ІІ варіант  - спишіть основну частину тексту.

Прочитайте, які речення з оповідання «Рости, кленочку!» ви списали. Чому саме ці абзаци?

10. Фізкультхвилинка-руханка «Ялиночка»

  • Ліси та парки, які оточують наше місто – мішані. Кленок – листяне дерево. А тому давайте посадимо нашому кленкові подругу, хвойне дерево – ялиночку.

(Учні під музику повторюють рухи, які демонструється на екрані.)

ІV. Розвиток пізнавальних інтересів

  1. Слухання дитячих віршів про клен

Діти, а ви знаєте, що клен до нас сьогодні прийшов з подарунками. Виявляється, він став героєм багатьох дитячих віршів. Ось послухайте:

Осінній клен

Знов золоті листочки клена

Летять на землю і на мене,

Такі тендітні і сумні.

Летять, кружляючи крилато,

І, мов сліди качиних лапок,

Лягають тихо на землі…

Анатолій Костецький

  • Якого кольору листочки клена восени?
  • Чому вони сумують?
  • З чим листя клена порівнює поет Анатолій Костецький?

Жабка

Журилась під осінь

малесенька жабка:

уже потемніла

у соняха шапка,

і жовтими стали

листочки у клена,

а я іще й досі

зелена-зелена!

Лідія Повз

-                   Чому зажурилася маленька жабка?

  1. Ознайомлення з рубрикою «Це цікаво»

Слайд 4

  1. Клени - чудові медоноси, вони дуже важливі для виживання бджіл, особливо навесні, їх часто висаджують біля пасік. З одного гектара посадки клена гостролистого, бджоли (при сприятливих погодних умовах) можуть зібрати за сезон до 200 кг меду. (Для порівняння: з гeктapa квітучої яблуні бджоли виробляють близько 20 кг меду, а з гектара бавовнику – 100-300 кг. Навіть такий медонос як соняшник дає ненабагато більше – 300-500 кг меду з одного гектара посадки.) 

Слайд 5

  1. Є види клена, які навіть не дуже схожі на дерево. Наприклад, клен татарський в природі росте у вигляді великого чагарнику, з чорною корою.

Слайд 6

  1. На державному прапорі Канади зображений лист цукрового клена. 

Слайд 7

  1. Ми звикли вважати клени листопадними рослинами, хоча в тропічному і субтропічних поясах ростуть вічнозелені види клена. На жаль, але вирощувати їх у нас у відкритому ґрунті неможливо.

Слайд 8

  1. Сік клена смачний, не поступається березовому - в давнину з нього випарювали цукор.

Слайд 9

  1. З його деревини виготовляють кларнети, флейти. У клена важка і щільна деревина, міцна і тверда. Розколюється клен з великими труднощами.

Слайд 10

  1. Предки вірили, що на свято душі померлих родичів прилітають до живих і ховаються в гілках. На Трійцю, в день Божого Тіла і в інші свята гілками клена прикрашали будинки, господарські будівлі, ворота та ін. Не прикрасити будинок було великим гріхом. 

Слайд 11

  1. Є у клена одна цікава властивість: він може передбачати погоду. З черешків листя, при самій гілці, іноді крапелька за крапелькою течуть «сльози» - клен ніби плаче. Якщо з’явилися на кленових листках «сльози», значить, через кілька годин буде дощ.

Слайд 12

V. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Закінчи речення»

         Ну, що ж ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюся, що зустріч з кленом була для вас цікавою та повчальною. Про те, що вам найбільше запам’яталося, допоможе з’ясувати знайома вже вправа «Закінчи речення».

Слайд 13

  • Сьогодні на уроці я повторив, що…
  • Текст – це….
  • Текст-розповідь складається з…
  • Найважчим у роботі мені було…
  • Від уроку я одержав…
  • Найцікавішим для мене було дізнатися, що…
  • За допомогою уроку я зрозумів…
  • Тепер я обов’язково…

Сьогодні ви були активними та працьовитими. Сподіваюся, що отриманою на уроці інформацією ви поділитеся з друзями та батьками.

 

Категорія: Українська мова 2 клас | Додав: Lightning
Переглядів: 2626 | Завантажень: 44 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar