Понеділок, 06.05.2024, 19:08
Вітаю Вас, Гість
Головна » Методична скарбничка » Українська мова » Українська мова 4 клас

Письмовий переказ "Незвичайний пасажир"
27.10.2015, 17:09

Коренюк Світлана Анатоліївна,

вчитель Богуславської  спеціалізованої школи №1 – загальноосвітнього навчального закладу I-III ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів

Предмет: Українська мова

Клас: 4

Розділ: Текст

  • Письмовий переказ  тексту «Незвичайний пасажир»

Мета:

вчити дітей виділяти суттєве у почутому, послідовно викладати думки розповіді, правильно будувати речення, що відрізняються  метою висловлювання. Закріплювати знання  учнів про  особливості письмового переказу. Активізувати та збагачувати словниковий запас через уміння і потребу у  використанні синонімів. Розвивати зв’язне мовлення школярів, спостережливість. Виховувати пізнавальні мотиви в оволодінні знаннями, інтерес до навколишнього світу, милосердне ставлення до тварин.

Обладнання: презентація в PowerPoint «Письмовий переказ тексту»

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Діти, перевірте, будь ласка, свою  готовність до уроку, зручно розмістіть необхідне приладдя на парті та прочитайте  девіз сьогоднішнього уроку, написаний на дошці:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто говорити, а міркувати.

Не втрачати даремно час, а працювати.

  • Як ви можете пояснити ці слова?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Фронтальна бесіда за питаннями

  • Добігає кінця дивна пора року, яку люди називають «золотою».

Чому  так кажуть?

(Тому що восени більшість листків на деревах змінюють колір із зеленого на жовтий, що своїм відтінком нагадує дорогоцінний метал – золото.)

  • Як осінь впливає на  живу природу?

(Частина тварин робить на зиму у норах запаси їжі. Деякі тварини: ведмеді, їжаки, борсуки «нагулюють» жир та впадають у сплячку аж до весни. У звірів хутро стає теплішим та густішим. Комахи ховаються під кору, у щілини, зариваються у ґрунт і завмирають до настання весняного потепління.)

  • Як змінюється поведінка птахів  восени?

(Перелітні птахи відлітають у теплі краї. Кочуючі плахи перелітають з полів та лісів ближче до людських осель.)

2. Розповідь вчителя з використанням презентації

 

Слайд 2

Потерпають від наближення холодів пернаті мешканці України. Що ж їм дошкуляє, холод? Ні. Пташине пір’я та пух густі, теплі, здатні захистити господаря від сильних подувів вітру та морозу. Птахів більше лякає голод, тому що зникає звична для них їжа: комахи, дрібні водяні тварини, насіння рослин. Частина птахів, які харчуються тваринною їжею, змушені покинути рідні гнізда. А всеїдні птахи залишаються, шукаючи допомоги у людей.

3. Вправа «Розмісти птахів на зимівлю»

Давайте спробуємо розмістити птахів, що мешкають на території України, на зимівлю так, щоб вони не загинули від голоду.

 

Слайд 3

Зимуючі птахи: горобець, сорока, синиця. Чому?

(Це всеїдні птахи. Вони харчуються не тільки комахами, а й залишками їжі, крихтами хліба, насінням рослин, мерзлими ягодами та ін..)

Перелітні птахи: лелека, ластівка, шпак. Чому?

(Тому що ластівка та шпак – комахоїдні птахи. Вони харчуються личинками комах чи дорослими особинами. А взимку комахи заховалися. Лелека харчується дрібними річковими тваринами. Взимку вони сплять при дні або у підводних норах.)

Порада: люди повинні підгодовувати птахів, що залишилися зимувати. Для цього варто виготовити кілька годівниць, почепити їх у місцях скупчення зимуючих птахів та регулярно підсипати у них сире гарбузове чи соняшникове насіння, просо, крихти білого хліба. А для синичок можна навіть почепити шматочок несоленого сала. Вони його дуже люблять.

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація

Але у природі іноді трапляються ситуації, коли й перелітні птахи (лебеді, дикі качки, лелеки) з різних причин не можуть відлетіти у вирій. Тоді обов’язок  людей їм допомогти вижити. З такою ситуацією я хочу сьогодні вас познайомити.

  • V. Робота над змістом переказу

1. Первинне ознайомлення з текстом (читає вчитель)

 

Слайд 1

Незвичайний пасажир

У місті ще завершувала справи  пізня осінь. Але однієї листопадової ночі вдарив справжній зимовий мороз. Великий лелека  упав на одній з вулиць міста і тепер страждав від холоду.

Вранці  люди поспішали на роботу. Біля трамвайної зупинки вони побачили великого білого птаха. Занесли бідолаху у тепло. У вагоні  було затишно. Лелека відігрівся, підбадьорився й дуже смачно поснідав.

Птах із задоволенням катався у трамваї цілий день. Людям шкода було з ним роз­лучатися. Але яскраве і тепле сонце після обіду покликало лелеку в політ.

Наступного ранку водій і пасажири були вкрай здивовані: на зупинці стояв і чекав на трамвай лелека. Йому гостинно відчини­ли двері.

 2. Визначення теми, мети тексту

  • Визначте вид тексту, стиль. Поясність свої міркування.

(Це текст-розповідь художнього стилю, тому що у ньому повідомляється про певні події з використанням засобів художньої виразності.)

  • Визначте його тему.

(Тема тексту: розповідь про бідолашного лелеку, який потрапив у скрутне становище та небайдужих мешканців міста.)

  • Яка мета тексту «Незвичайний пасажир»?

(Мета тексту: викликати у читачів почуття співпереживання до біди ближнього, навчити поважати людяність, милосердне ставлення до тварин.)

3. Фізкультхвилинка-руханка

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вліво, то вправо,

То вперед, то назад

До землі пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько

За парти сідають.

4. Аналіз змісту тексту за питаннями

  • Кого помітили люди на трамвайній зупинці?
  • Чому автор називає лелеку «незвичайним пасажиром»?
  • Як перелітний птах опинився у місті?
  • Де бідолаха  відігрівся?
  • Як почував себе лелека у вагоні?
  • Чим були здивовані люди наступного ранку?
  • До чого нас закликає автор?

5. Мовний аналіз.  Пояснення значення слів 

а) Тлумачення лексичного значення слова

  • Як ви розумієте слово «бідолаха»? 
  • Словом «бідолаха» називають   людину, яка потрапила в біду, нещасного. Синонімами до цього слова є слова «неборака» та «бідака».)

 

Слайд 4

б) Продовжте перелік літературних синонімів до слова «лелека»

(Синонімами до слова «лелека» можуть бути такі слова: лелека, перелітний птах, незвичайний пасажир, бідолаха, пернатий бідака,…)

 

Слайд 5

В різних куточках України лелеку називають по-різному. Зверніть увагу на інші синоніми до слова «лелека».

 

Слайд 6

6. Структурний аналіз. Колективне складання плану

Діти. Для того щоб полегшити переказування тексту, не втратити послідовності подій та деталей, особливо, якщо текст великий за обсягом, ми традиційно складаємо план. Давайте пригадаємо послідовність роботи над складанням плану.

(Поділити текст на логічно завершені частини. До кожної частини придумати заголовок. Розмістити пункти плану у логічній послідовності.)

Давайте запишемо складений план на дошці.

Орієнтовний план переказу

1. Різке похолодання

2. Лелека потрапив у біду

3. Люди рятують птаха

7. Орфографічна підготовка до написання переказу

Для того, що не припуститися помилок при написанні письмового переказу, нам потрібно повторити деякі мовні правила.

а) Пригадайте, як пишуться прийменники з іменниками? Наведіть приклади, користуючись текстом  «Незвичайний пасажир».

(Прийменники з іменниками завжди пишуться окремо. Наприклад, у місті, на одній з вулиць, від холоду, біля трамвайної зупинки, у тепло, у вагоні, із задоволенням, у трамваї, з ним, після обіду, в політ, на зупинці, на трамвай.)

б) Слова вранці, вкрай, восени  пишемо разом, тому що це – прислівники.

 

Слайд 7

в) Як дізнатися, яку букву е чи и писати в корені слова?

(Щоб перевірити ненаголошений звук [е] чи [и] в корені слова, потрібно дібрати перевірне  слово так, щоб ненаголошений звук став наголошеним.)

Давайте потренуємось перевіряти слова за допомогою мовного тренажера.

 

Слайд 8

8. Повторне перечитування тексту вчителем

Послухайте текст «Незвичайний пасажир» ще раз, запам’ятовуючи деталі розповіді.

9. Самостійна робота учнів

А тепер, користуючись планом, запишіть переказ почутого. Скільки абзаців буде у вашому тексті? (Три, тому що три пункти плану.)

Учні самостійно записують текст переказу в зошити. Вчитель, за потребою, надає індивідуальні консультації  підопічним.

10. Попередня перевірка написаного

(Читання 3-4-ма учнями зразків переказів, аналіз стилістичних недоліків).

V. Розвиток пізнавальних інтересів

 

Слайд 9

Діти. А чи знаєте ви, що лелеку вважають одним з народних символів України. Чому? Ви зможете про це дізнатися з моєї розповіді.

З давніх-давен лелека – це символ любові до батька-матері, котрі благословили вас на світ, а тому це символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він – птаха священна, за розорення його гнізда - кара вогнем. А ще лелека приносить до оселі немовлят...

І щасливе те село, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимуть стороною чорні хмари та злі буреломи.

Святий обов'язок лелеки - знищувати різних гадів, тобто гадюк, жаб. Своїм прильотом в рідні краї провіщає весну...

Якщо ж лелека несподівано залишає гніздо в дворі й не повертається до нього, то двір і дім цей згодом спорожніють...

Окрім цього, лелека є символом вогню і сонячного світла: він завжди прилітає з наближенням бурі або грози. Лелека довіряє людям, на господарстві яких проживає, тому може спокійно розгулювати по їх двору навіть у їхній присутності. Вважають, коли дівчина вперше весною побачить лелеку високо в небі, то цього року обов’язково вийде заміж, а якщо вже в гнізді - то ще рік залишиться в батьківському домі...

VІ. Підсумок уроку

Фронтальна бесіда

  • Чому восени відлітають перелітні птахи?
  • Як ви можете допомогти птахам, що залишаються,  узимку?
  • Яке нове слово записали до свого активного словничка?
  • Назвіть синоніми до слова «лелека».

Додатковий матеріал

Ставлення до лелеки білого в різних народів світу

Білий лелека став священним птахом у багатьох народів. Про це говорять хоча б численні легенди, казки, повір’я, поговірки, що дійшли до нас із тих часів. Давньогрецький історик Плутарх повідомляв, що в Тесалії того, хто вбив чорногуза, карали смертю. У греків лелека вважався птахом богині Гери, у римлян — Юнони. З часів Арістофана і Софокла чорногуз був уособленням турботи про батьків. В Македонії зображення лелек чеканили навіть на монетах. У зороастрійців цей птах позначав один із років календарного циклу. Священним птахом був білий лелека у вірмен. Він уважався захисником полів, два лелеки уособлювали сонце. Вірмени також вірили, що чорногузи є людьми з далеких країв, які лише на деякий час одягаються в пір’я. У стародавніх германців білий лелека також був посланцем богів. Дуже поважали цих птахів мусульмани. Марокканці вірили, що лелеки — це жителі далекого острова, які на певний час прилітають до них у подобі птахів, а потім знову повертаються і стають людьми. У німців, слов’ян, балтів ще з давніх часів білий лелека вважався птахом долі, провісником щастя і добробуту. Селяни вірили, що в дім, на якому з’явилося його гніздо, прийде щастя і злагода, в сім’ї припиняться сварки, діти ростимуть здоровими і не хворітимуть, у господаря садиби буде гарний урожай на полі, в околицях гнізда добре родитимуть фрукти. Село, в якому поселилося багато лелек, могло розраховувати на багатий урожай і не боятися посухи. Вважалося, що чорногузи добре розуміються в людях: селяться лише у добрих і працьовитих. Дім, який уникали лелеки, вважався проклятим. Того ж, хто зруйнує гніздо чи підніме руку на самого птаха, переслідуватимуть злидні і невдачі. За розорену оселю лелеки можуть і самі помститися: підпалять стріху або принесуть змію у двір. Тому ж, хто врятував або оберіг чорногуза, віддячиться сторицею — його будуть супроводжувати щастя й удача. Якщо лелеки раптово залишають обійстя і не повертаються до гнізда, прийде якась біда — пожежа чи смерть господаря. Поляки вірили, що після вбивства лелеки почнуться тривалі зливи.

 

Категорія: Українська мова 4 клас | Додав: Lightning
Переглядів: 19674 | Завантажень: 0 | Коментарі: 11 | Рейтинг: 3.7/6
Всього коментарів: 111 2 »
avatar
0
1 Олег Шишацкий • 14:15, 11.12.2016
цікавий, повний  з презентацією урок. Дякую за розробку
avatar
0
2 zasimenko2001 • 17:30, 18.12.2016
як скачати презентацію?
avatar
-1
3 saharova196899 • 19:25, 17.04.2018
Дякую.
avatar
0
4 polyakova1970 • 07:44, 26.09.2019
дякую
avatar
0
5 shpikov • 14:59, 27.09.2020
Дякую
avatar
0
6 andruha3208 • 20:39, 05.10.2020
як скачати
avatar
0
7 gawrilukaleksandra • 21:30, 02.12.2020
Дякую! Як скачати?
avatar
0
8 Olena • 19:44, 14.12.2020
як скачати презентацію?
avatar
0
9 sirotkina1960 • 21:31, 15.12.2020
Дякую!
avatar
0
10 savuliakmarina • 19:29, 23.12.2020
Доброго вечора! Як скачати дану презентацію?
1-10 11-11
avatar