Понеділок, 16.06.2025, 17:43
Вітаю Вас, Гість
Головна » Методична скарбничка » Літературне читання » Літературне читання 4 клас

Вступ до теми "Байка". Езоп
19.03.2016, 20:29

Тема: Вступ до розділу. Езоп. Двоє приятелів і ведмідь

Мета:

активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр. Дати уявлення про першого байкаря Езопа. Вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами. Розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку. Виховувати готовність до­помоги, сміливість, самовладання.

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Робота в групах. Гра «Дуель»

Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного роз­ділу (c. 115).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвід­никами, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції.

Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які викори- стовувалися для перегонів. Перегони на колісницях — це вид змагань на Олім­пійських іграх у Стародавній Греції.

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

— Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися го­ворити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лако­нічним. Ваше завдання — прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на за­питання лаконічно і точно.

  • Яка назва нового розділу?
  • Які байки ви вже читали?
  • Хто був їхнім автором?
  • Як називають авторів байок?
  • Що таке байка?
  • Що називається мораллю байки?
  • Що писав про значення байки Іван Франко?

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

— Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно — Езоп, будемо вчитися давати характе­ристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання.

Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт — величезний палац. Вибратися звідти було не­можливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа.

За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Ста­родавній Греції у VІ ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, від­верто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько ІІ ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх викори-стовували як навчальний посібник у риторичних школах.

2. Фізкультхвилинка

3. Опрацювання змісту байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь»

1) Словникова робота.

3) Гра «Передбачення».

— Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву?

4) Комбіноване читання байки (учитель — учні).

— Чи сподобалася вам байка?

— Які картини ви уявляли, слухаючи її?

— Які почуття вона у вас викликала?

5) Гра «Бджілки».

Повторне читання байки учнями напівголосно

— Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу?

— Що на це відповів інший?

— Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?

— Чи попередив про небезпеку свого товариша?

6) Фізкультхвилинка.

7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

— Чому другий приятель прикинувся неживим?

— Прочитайте, як він почувався після цього?

— Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?

— Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність.

— Що автор хотів показати своєю байкою?

— Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання?

8) Робота за ілюстрацією.

— Якими словами можна підписати малюнок?

— Ми прибули у місто Афіни — столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон — цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? По­сейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто — Афіни.

9) Робота в парах. Читання байки за особами.

— З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка — з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого — стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки?

11) Робота над удосконаленням техніки читання.

— Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олім­пійських змаганнях «Перегони». Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять про­стим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).12) Робота з фразеологізмами

— Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір.

Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки);

фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив);

як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово);

брати ноги на плечі (перший приятель утік);

душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися);

білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік);

ні живий, ні мертвий (дуже переляканий);

як з-під землі (раптово);

сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим).

— Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь.

Ведмежа послуга — безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей.

Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух.

Ведмежі обійми — міцні обійми.

Ділити шкуру невбитого ведмедя — про необґрунтовані плани, сподівання.

Міцний, як ведмідь — сильний.

Сила, як у бурмила — сильний.

Ізвивається, як ведмідь у танці — незграбний.

Бурчить, як ведмідь — незадоволення.

Живе, як ведмідь у барлозі — відлюдність.

У ведмедя десять пісень, і все про мед — ненажерливість.

Змініть зміст байки на позитивний.

А я б учинив в подібній ситуації так...

Поєднайте частини прислів’їв.

Людина без друзів — що дерево без коріння.

Нових друзів май — старих не забувай.

Як прийде туга, пізнаєш друга.

В лиху годину пізнаєш вірну людину.

Дружба — найбільший скарб.

Друг боягуз — гірше ворога.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Прочитати байку (с. 116–118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя.

2. Прочитати і продовжити байку.

3. Скласти байку «Як мої друзі потрапили у халепу».

Категорія: Літературне читання 4 клас | Додав: Lightning
Переглядів: 1270 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar