Головна » Методична скарбничка » Літературне читання » Літературне читання 4 клас |
19.03.2016, 20:29 | |
Тема: Вступ до розділу. Езоп. Двоє приятелів і ведмідь Мета: активізувати й розширити знання учнів про байку як жанр. Дати уявлення про першого байкаря Езопа. Вчити передавати в інтонації слова героїв, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки. Вдосконалювати вміння структурувати текст, визначати головну думку (мораль), читати за особами. Розвивати способи і види читання байки, вміння формулювати свою думку. Виховувати готовність допомоги, сміливість, самовладання. Хід уроку: І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Робота в групах. Гра «Дуель» Учні в групах ставлять одне одному запитання за змістом прочитаного розділу (c. 115). ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та незвіданого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції. Щоб дістатися місць призначення, їхати будемо на колісниці, які викори- стовувалися для перегонів. Перегони на колісницях — це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції. ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ — Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лаконічним. Ваше завдання — прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Розповідь учителя — Ми прочитаємо байки, які написали автори, що жили і творили у різні часи. А почнемо з ознайомлення з байкою «Двоє приятелів і ведмідь» першого байкаря, ім’я якого відоме світу давно — Езоп, будемо вчитися давати характеристику героям, аналізувати їхні вчинки, добирати фразеологізми до окремих епізодів твору та до байки в цілому; попрацюємо над удосконаленням навички читання. Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт — величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про Езопа. За легендами, основоположником байки вважають Езопа, який жив у Стародавній Греції у VІ ст. до н. е. Езоп був рабом і не міг говорити вільно, відверто, тому звертався до форми байки. У той час байка існувала як вид усної творчості. Згодом близько ІІ ст. до н. е. байки Езопа були записані, їх викори-стовували як навчальний посібник у риторичних школах. 2. Фізкультхвилинка 3. Опрацювання змісту байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь» 1) Словникова робота. 3) Гра «Передбачення». — Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву? 4) Комбіноване читання байки (учитель — учні). — Чи сподобалася вам байка? — Які картини ви уявляли, слухаючи її? — Які почуття вона у вас викликала? 5) Гра «Бджілки». Повторне читання байки учнями напівголосно — Про що хвилювався один із приятелів, вирушаючи в дорогу? — Що на це відповів інший? — Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя? — Чи попередив про небезпеку свого товариша? 6) Фізкультхвилинка. 7) Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання. — Чому другий приятель прикинувся неживим? — Прочитайте, як він почувався після цього? — Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому? — Прочитайте речення, які передають хвилювання, тривожність. — Що автор хотів показати своєю байкою? — Які риси характеру засуджуються? Знайдіть і прочитайте мораль байки. Чим стало це повчання? 8) Робота за ілюстрацією. — Якими словами можна підписати малюнок? — Ми прибули у місто Афіни — столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою, богиня Афіна і бог Посейдон — цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто — Афіни. 9) Робота в парах. Читання байки за особами. — З якою інтонацією слід читати перший діалог? (Першого чоловіка — з упевненою, зневажливою до сумнівів приятеля; другого — стривоженою.) Другий діалог? Які слова розкривають мораль байки? 11) Робота над удосконаленням техніки читання. — Наша колісниця прибула до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях «Перегони». Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні. (Учні читають текст протягом однієї хвилини, роблять простим олівцем позначку. Знову починають читати спочатку і намагаються обігнати помітку. Якщо обігнали, знову ставиться помітка тощо).12) Робота з фразеологізмами — Доберіть фразеологізми до окремих епізодів байки. Поясніть свій вибір. Народитися під щасливою зіркою (про приятеля, який уник небезпеки); фортуна усміхнулася (пощастило, ведмідь не зачепив); як сніг на голову (ведмідь з’явився раптово); брати ноги на плечі (перший приятель утік); душа в п’яти пішла (обидва приятелі дуже злякалися); білий як полотно (дуже переляканий другий чоловік); ні живий, ні мертвий (дуже переляканий); як з-під землі (раптово); сяйнути розумом (про другого чоловіка, який упав на землю і прикинувся мертвим). — Поясніть значення фразеологізмів, у яких зустрічається слово ведмідь. Ведмежа послуга — безглузда послуга, яка замість допомоги завдає значної шкоди, неприємностей. Ведмідь на вухо наступив — про людину, у якої відсутній музичний слух. Ведмежі обійми — міцні обійми. Ділити шкуру невбитого ведмедя — про необґрунтовані плани, сподівання. Міцний, як ведмідь — сильний. Сила, як у бурмила — сильний. Ізвивається, як ведмідь у танці — незграбний. Бурчить, як ведмідь — незадоволення. Живе, як ведмідь у барлозі — відлюдність. У ведмедя десять пісень, і все про мед — ненажерливість. Змініть зміст байки на позитивний. А я б учинив в подібній ситуації так... Поєднайте частини прислів’їв. Людина без друзів — що дерево без коріння. Нових друзів май — старих не забувай. Як прийде туга, пізнаєш друга. В лиху годину пізнаєш вірну людину. Дружба — найбільший скарб. Друг боягуз — гірше ворога. VІ. ПІДСУМОК УРОКУ VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Прочитати байку (с. 116–118). Переказати від імені приятеля, що мало не постраждав від ведмедя. 2. Прочитати і продовжити байку. 3. Скласти байку «Як мої друзі потрапили у халепу». | |
Переглядів: 1193 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |