П`ятниця, 26.04.2024, 17:24
Вітаю Вас, Гість
Головна » Методична скарбничка » Природознавство » Природознавство 1 клас

Україна для світу і для себе - соняшник
17.04.2017, 15:38

Тема: Україна – і для себе, і для світу (соняшник). Практична робота

Добування олії із насіння соняшника. (с. 102)

Мета:

розширити знання учнів про рослину соняшник, показати користь її для людей, по­знайомити з історією появи квітки в Україні. Дати уявлення про виробництво олїї із соняшника та інших рослин. Розвивати допитливість, пізнавальний інтерес учнів, мис­лення, уяву. Виховувати повагу до людей праці, любов до рідної землі, бажання бути дослідником.

Обладнання : презентація «Квітка сонця», мультфільм каналу «Плюс плюс» «Це наше і це твоє. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі - наша!», зернята соняшника, білий папір, пляшка із соняшниковою олією.

ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота із загадками

Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник)

На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)

2. Бесіда

а) Спробуйте пояснити назву цієї технічної рослини.

б) Що ви знаєте про соняшник?

- До якої групи рослин вона належить: дерева, кущі, травянисті рослини? Чому?

- До якої природи належить соняшник: живої чи неживої? Поясніть, чому?

- Культурна це рослина чи дикоросла. Поясніть, чому?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Бесіда

Уже 200 років в Україні засівають на полях соняшник. Подивіться, яка краса!

— Для чого вирощують цю культуру? (Версії учнів.)

2. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці ми більше дізнаємось про соняшник і про те, як його використовують люди.

IV. СПІЛЬНЕ ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Розповідь учителя ( з мультимедійним супроводом)

Соняшник — чудова і загадкова квітка. Такий рідний і знайомий соняшник виявляється заморським прибульцем! Послухайте казку і ді­знаєтесь, де батьківщина соняшника.

2. СОНЯЧНА КВІТКА (ІНДІАНСЬКА КАЗКА)

Багато років тому в одному селищі індіанців-ацтеків жила собі дівчинка на ім'я Квітка. Вона дуже любила сонце й могла милуватися ним цілий день. А коли сонце сідало за гори, дівчинка верталася до­дому і, засинаючи, думала, що завтра знову його побачить.

Того літа сонце дуже припікало. На небі не було ані хмаринки, на землю не впало жодної краплини дощу. Палюче проміння висушу­вало квіти й трави, на полях не вродив маїс (кукурудза), люди пухли від голоду. Тоді маленька Квітка зрозуміла, що земля прагне дощу, і звернулася до свого коханого з такими словами:

Сонечко моє, ти знаєш, як я тебе люблю, ти знаєш, що немає більшого щастя для мене, ніж бачити тебе! Але люди потребують дощу. Поглянь на їхні страждання! Зглянься над ними!

І сонце виконало прохання дівчинки. Небо затягли хмари, пішов рясний дощ. Він лив багато днів. Поля зазеленіли, квіти й трави роз­квітли буйним цвітом, люди відчули себе щасливими.

Тільки маленька Квітка що не день, то блідла й все дужче суму­вала — адже вона стільки часу не могла милуватися сонцем! А промені були потрібні їй понад усе на світі, бо вливали в неї життя.

Сонце з'явилося тоді, коли Квітка вже ледь дихала. Воно зігріло свою улюбленицю й сказало їй:

Ходімо, Квітко, зі мною в країну вічного сонця й духмяних садів. Відтепер ти називатимешся Сонячною Квіткою.

І дівчинка обернулася на чудову, золотаву квітку, тільки серце­вина в неї була темна, така, як її очі та волосся.

На світанку ця квітка повертає голівку в бік сонця, яке з'являється на небосхилі, й милується ним, аж поки воно сяде за обрій.

Відтоді на полях Мексики розпускаються золотаві сонячні квіти, які в наших краях називаються соняшниками.

Яка країна є батьківщиною соняшника?

3. Ознайомлення з будовою рослини ( з мультимедійним супроводом)

Розгляньте слайд. Опишіть квітку за планом:

- Яке стебло має рослина?

- Яке листя має рослина?

- Яка квітка у цієї рослини?

- Які плоди у цієї рослини?

4. Розповідь учителя ( з мультимедійним супроводом)

Квітка соняшника — головна його окраса. Коли рослину завезли із-за океану, то спочатку вирощували на клумбах як прикрасу парку, саду. Придворні дами прикріплювали до своїх зачісок цю квітку. Соняш­ник — родич айстр. Його квітка приваблює комах смачним нектаром.

Висновок. Соняшник — важлива медоносна культура.

Плоди соняшника містяться у «кошику». Саме так називається суцвіття цієї рослини. Кожний кошик вміщає до 7 тисяч плодів із насінням.

Найважливіший продукт, заради якого вирощують рослину, — це олія. Її отримують із насіння.

Чи бачили ви в себе на кухні соняшникову олію? (Учитель демонструє пляшку з олією.)

Олія корисна, у ній багато вітамінів. Вона незамінна при при­готуванні страв.

5. Практична робота

Покладіть перед собою шматочок білого паперу. Візьміть кілька насінин соняшника і розлущіть. Покладіть насінинку без лушпайки на папір і добре притисніть пальчиком так, щоб насінина розім’ялася. Що ви помітили на папері. Звідки узялася ця масна пляма? Так це краплина соняшникової олії.

Висновок. Соняшник — важлива рослина, що дає олію.

Фізкультхвилинка

6. Розповідь учителя

Ви зрозуміли, що олію видобувають із зернят шляхом вичавлю­вання. Наші предки робили це самостійно. А ми купуємо олію в ма­газині. Її виготовляють на заводі.

Спочатку насіння соняшника сортують, видаляють сміття. Це кропітка робота, але на заводах є обладнання, яке просіває насіння соняшника, швидко відокремлюючи траву і сміття.

Потім насіння потрібно полускати. Це теж роблять машини.

Далі очищені зернята сильним потоком повітря продувають від випадкового сміття.

Потім насіння подрібнюють і переминають.

М’яку масу, що утворилась, нагрівають і віджимають. У резуль­таті цих дій отримують олію і макуху — сухі залишки.

Макуху віджимають ще кілька разів, здобуваючи олію. Тепер за­лишилося розлити олію у пляшки і відвезти до магазину.

7. Робота з текстом у підручнику на с. 102 Учні працюють у групах.

Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання.

- Як спочатку використовували соняшник?

- Що робили з квітів цієї рослини?

- Як тепер люди використовують насіння соняшнику?

8. Розповідь учителя

Олію видобувають ще з інших рослин. Є гарбузова олія (із на­сіння гарбуза), горіхова (із зернят горіха), рапсова олія, олія з льону, кунжуту, пальмова олія тощо. Усі олії зберігають корисні властивості своїх рослин. Вони поживні, містять жири та вітаміни.

Щоб здобути олію, людям багатьох професій потрібно працювати. Це і працівники поля, і заводу, і водії тощо. Ми повинні бути вдячни­ми їм за те, що такий важливий продукт, як олія, є в кожному домі.

9. Перегляд та обговорення мультфільм каналу «Плюс плюс» «Це наше і це твоє. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі - наша!»,

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Що ви дізналися нового на уроці про соняшник?

- Що ви перекажете батькам?

- Поясніть зміст прислів’я: «Із мішка — на забаву, а з пляшки на приправу»?

Категорія: Природознавство 1 клас | Додав: Lightning
Переглядів: 4481 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
avatar