Головна » Методична скарбничка » Природознавство » Природознавство 1 клас |
17.04.2017, 15:38 | |
Тема: Україна – і для себе, і для світу (соняшник). Практична робота Добування олії із насіння соняшника. (с. 102) Мета: розширити знання учнів про рослину соняшник, показати користь її для людей, познайомити з історією появи квітки в Україні. Дати уявлення про виробництво олїї із соняшника та інших рослин. Розвивати допитливість, пізнавальний інтерес учнів, мислення, уяву. Виховувати повагу до людей праці, любов до рідної землі, бажання бути дослідником. Обладнання : презентація «Квітка сонця», мультфільм каналу «Плюс плюс» «Це наше і це твоє. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі - наша!», зернята соняшника, білий папір, пляшка із соняшниковою олією. І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник) На городі в нас росте Сонце ясне, золоте, Жовте око, жовті вії, Та чомусь воно не гріє. (Соняшник) 2. Бесіда а) Спробуйте пояснити назву цієї технічної рослини. б) Що ви знаєте про соняшник? - До якої групи рослин вона належить: дерева, кущі, травянисті рослини? Чому? - До якої природи належить соняшник: живої чи неживої? Поясніть, чому? - Культурна це рослина чи дикоросла. Поясніть, чому? III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1. Бесіда Уже 200 років в Україні засівають на полях соняшник. Подивіться, яка краса! — Для чого вирощують цю культуру? (Версії учнів.) 2. Повідомлення теми та мети уроку Сьогодні на уроці ми більше дізнаємось про соняшник і про те, як його використовують люди. IV. СПІЛЬНЕ ВІДКРИТТЯ НОВИХ ЗНАНЬ 1. Розповідь учителя ( з мультимедійним супроводом) Соняшник — чудова і загадкова квітка. Такий рідний і знайомий соняшник виявляється заморським прибульцем! Послухайте казку і дізнаєтесь, де батьківщина соняшника. 2. СОНЯЧНА КВІТКА (ІНДІАНСЬКА КАЗКА) Багато років тому в одному селищі індіанців-ацтеків жила собі дівчинка на ім'я Квітка. Вона дуже любила сонце й могла милуватися ним цілий день. А коли сонце сідало за гори, дівчинка верталася додому і, засинаючи, думала, що завтра знову його побачить. Того літа сонце дуже припікало. На небі не було ані хмаринки, на землю не впало жодної краплини дощу. Палюче проміння висушувало квіти й трави, на полях не вродив маїс (кукурудза), люди пухли від голоду. Тоді маленька Квітка зрозуміла, що земля прагне дощу, і звернулася до свого коханого з такими словами: Сонечко моє, ти знаєш, як я тебе люблю, ти знаєш, що немає більшого щастя для мене, ніж бачити тебе! Але люди потребують дощу. Поглянь на їхні страждання! Зглянься над ними! І сонце виконало прохання дівчинки. Небо затягли хмари, пішов рясний дощ. Він лив багато днів. Поля зазеленіли, квіти й трави розквітли буйним цвітом, люди відчули себе щасливими. Тільки маленька Квітка що не день, то блідла й все дужче сумувала — адже вона стільки часу не могла милуватися сонцем! А промені були потрібні їй понад усе на світі, бо вливали в неї життя. Сонце з'явилося тоді, коли Квітка вже ледь дихала. Воно зігріло свою улюбленицю й сказало їй: Ходімо, Квітко, зі мною в країну вічного сонця й духмяних садів. Відтепер ти називатимешся Сонячною Квіткою. І дівчинка обернулася на чудову, золотаву квітку, тільки серцевина в неї була темна, така, як її очі та волосся. На світанку ця квітка повертає голівку в бік сонця, яке з'являється на небосхилі, й милується ним, аж поки воно сяде за обрій. Відтоді на полях Мексики розпускаються золотаві сонячні квіти, які в наших краях називаються соняшниками. Яка країна є батьківщиною соняшника? 3. Ознайомлення з будовою рослини ( з мультимедійним супроводом) Розгляньте слайд. Опишіть квітку за планом: - Яке стебло має рослина? - Яке листя має рослина? - Яка квітка у цієї рослини? - Які плоди у цієї рослини? 4. Розповідь учителя ( з мультимедійним супроводом) Квітка соняшника — головна його окраса. Коли рослину завезли із-за океану, то спочатку вирощували на клумбах як прикрасу парку, саду. Придворні дами прикріплювали до своїх зачісок цю квітку. Соняшник — родич айстр. Його квітка приваблює комах смачним нектаром. Висновок. Соняшник — важлива медоносна культура. Плоди соняшника містяться у «кошику». Саме так називається суцвіття цієї рослини. Кожний кошик вміщає до 7 тисяч плодів із насінням. Найважливіший продукт, заради якого вирощують рослину, — це олія. Її отримують із насіння. Чи бачили ви в себе на кухні соняшникову олію? (Учитель демонструє пляшку з олією.) Олія корисна, у ній багато вітамінів. Вона незамінна при приготуванні страв. 5. Практична робота Покладіть перед собою шматочок білого паперу. Візьміть кілька насінин соняшника і розлущіть. Покладіть насінинку без лушпайки на папір і добре притисніть пальчиком так, щоб насінина розім’ялася. Що ви помітили на папері. Звідки узялася ця масна пляма? Так це краплина соняшникової олії. Висновок. Соняшник — важлива рослина, що дає олію. Фізкультхвилинка 6. Розповідь учителя Ви зрозуміли, що олію видобувають із зернят шляхом вичавлювання. Наші предки робили це самостійно. А ми купуємо олію в магазині. Її виготовляють на заводі. Спочатку насіння соняшника сортують, видаляють сміття. Це кропітка робота, але на заводах є обладнання, яке просіває насіння соняшника, швидко відокремлюючи траву і сміття. Потім насіння потрібно полускати. Це теж роблять машини. Далі очищені зернята сильним потоком повітря продувають від випадкового сміття. Потім насіння подрібнюють і переминають. М’яку масу, що утворилась, нагрівають і віджимають. У результаті цих дій отримують олію і макуху — сухі залишки. Макуху віджимають ще кілька разів, здобуваючи олію. Тепер залишилося розлити олію у пляшки і відвезти до магазину. 7. Робота з текстом у підручнику на с. 102 Учні працюють у групах. Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання. - Як спочатку використовували соняшник? - Що робили з квітів цієї рослини? - Як тепер люди використовують насіння соняшнику? 8. Розповідь учителя Олію видобувають ще з інших рослин. Є гарбузова олія (із насіння гарбуза), горіхова (із зернят горіха), рапсова олія, олія з льону, кунжуту, пальмова олія тощо. Усі олії зберігають корисні властивості своїх рослин. Вони поживні, містять жири та вітаміни. Щоб здобути олію, людям багатьох професій потрібно працювати. Це і працівники поля, і заводу, і водії тощо. Ми повинні бути вдячними їм за те, що такий важливий продукт, як олія, є в кожному домі. 9. Перегляд та обговорення мультфільм каналу «Плюс плюс» «Це наше і це твоє. Одна з найбільших країн-виробників соняшникової олії у світі - наша!», V. ПІДСУМОК УРОКУ - Що ви дізналися нового на уроці про соняшник? - Що ви перекажете батькам? - Поясніть зміст прислів’я: «Із мішка — на забаву, а з пляшки на приправу»? | |
Переглядів: 4481 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |