Головна » Джерело ідей » Для батьків |
Читання – віконце у світ Шановні батьки! Навчити дітей добре читати — одне з найважливіших завдань школи. В. Сухомлинський писав, що «...читання — це віконце, крізь яке діти бачать і пізнають світ і самих себе». Яку ж техніку читання повинен мати молодший школяр, щоб йому було легко й цікаво вчитися? Чи знаєте ви, що М. Горький читав приблизно 600 слів за хвилину. З такою швидкістю читають люди, які закінчили спеціальні курси швидкого читання. Найшвидше читав американський президент Дж. Кеннеді — близько 2000 слів за хвилину. Можливо, це легенда, але в розвинутих країнах керівництво приймає на роботу людей, які читають не менше 400 слів за хвилину. У дикторів телебачення швидкість читання — від 90 до 170 слів за хвилину, у середньому 130 слів. Учені вважають, що читання зі швидкістю 120—150 слів за хвилину допомагає краще зрозуміти зміст прочитаного. Саме до такої швидкості пристосований артикуляційний апарат людини. Отже, це і є оптимальне читання, яким потрібно оволодіти школяреві, щоб успішно навчатися. Програмою початкових класів (Додаток до наказу МОН України від 19.08.2016 №1009 «Орієнтовні вимоги до контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи» передбачено такі норми читання: Поточна перевірка навички читання здійснюється з урахуванням усіх показників (правильність, спосіб, розуміння, виразність, темп). Окремо темп читання із застосуванням кількісних показників учителем не перевіряється. Підсумкова перевірка сформованості вміння читати в 1 класі здійснюється індивідуально наприкінці навчального року на матеріалі доступних для розуміння учнями цієї вікової категорії текстів (обсяг текстів: 60-90 слів на кінець навчального року). Окрім цього у 1 класі учням пропонується скласти усний твір-розповідь за малюнком, серією малюнків, життєвою ситуацією тощо (3-4 речення). Орфографічні і пунктуаційні вміння та графічні навички письма, культура оформлення письмових робіт в 1 класі перевіряються в кінці навчального року шляхом списування з друкованого тексту. При оцінюванні списаного тексту враховують грамотність (за такими самими вимогами, що й диктант), правильність написання літер та їх поєднання і культуру оформлення письмової роботи. Подані показники є орієнтиром для розвитку темпу читання, а не перевірки та оцінювання. Вони можуть бути використані для організації само- та ваємоперевірки учнями темпу читання. Кількісні показники темпу читання вголос (для розвитку темпу читання)
Чому саме така норма? Щоб прочитати 8 сторінок (6500 слів, 7—8 клас), дитині потрібно 54 хвилини. 6500 сл. : 120 сл. = 54 хв Для порівняння: при техніці читання 80 сл. за хвилину, треба працювати 1 год. 34 хв. 6500 сл. : 80 = 1 год 34 хв Для того щоб скласти план, підготувати переказ, написати тези, твір тощо, текст потрібно перечитати ще раз. Це забере вже 3 години робочого часу. Додамо ще підготовку письмових завдань. Отже, оптимальне читання (від 120—150 слів за хвилину) дозволяє осягнути більше матеріалу за менший проміжок часу. Чи може кожна дитина досягнути таких результатів? Адже кожен учень має різний темперамент. Холерики говорять швидко й читають швидко, а от флегматики говорять повільніше й читають повільніше. За даними вчених, холерики читають і говорять зі швидкістю не менше 150 слів за хвилину. Для сангвініків темп читання збігається з оптимальним читанням — 120—150 слів за хвилину. А от для флегматиків і меланхоліків така швидкість читання може стати недосяжною. Але природа не обходиться без подарунків, 90 % учнів — холерики й сангвініки. Дослідження типу темпераменту дітей (індивідуальна робота батьків) Як визначити темперамент дитини? Найкращий метод — спостереження. Наприклад, за планом, запропонованим нижче. Якщо ви ще зовсім мало знаєте вашого підопічного, простежте, як він поводиться в таких ситуаціях. У відповідних графах ставимо плюс або мінус. Тест № 1
а) Легко включається в роботу; б) активно діє; в) працює повільно, без зайвих слів; г) діє несміливо, невпевнено.
а) Говорить, що більше так не робитиме, але за якийсь час знову робить те саме; б) не слухається й робить по-своєму, бурхливо реагуючи на зауваження; в) мовчки бере до відома точку зору дорослого; г) ображено мовчить, довго переживає. 3. Як розмовляє дитина з іншими дітьми у важливих для неї ситуаціях? а) Швидко, з охотою прислухаючись до висловлювань інших; б) швидко, пристрасно, нікого не слухаючи; в) спокійно й упевнено; г) із сумнівами, невпевнено, озираючись на інших. 4. Як поводиться дитина в незвичній обстановці (у кабінеті лікаря, завідуючого)? а) Легко орієнтується, виявляє цікавість, активність; б) збуджена, інколи занадто, неспокійна; в) ніяковіє, поводиться сором’язливо; г) довго мовчить, не відповідає на запитання. Тест № 2
Пам’ятайте, що чисті типи трапляються рідко. Найчастіше зустрічаються проміжні, перехідні. Окрім того, у дитинстві більшість особливостей темпераменту маскуються віковою імпульсивністю, слабкістю нервової системи, яка з часом може бути подолана. Жвава, впевнена, привітна дитина, легко йде на контакт, відкрита, життєрадісна, комунікабельна, швидко адаптується в новому колективі. Настрій у дітей цього типу темпераменту стійкий, без різких коливань. Діти активні в різних видах діяльності. Проте інтерес до якогось виду діяльності, гри чи заняття поверховий, може активно виникнути і за короткий час пропасти. Розмовляє переважно голосно, швидко, емоційно, з виразною мімікою та жестикуляцією. Намагається займатися тільки легкою, приємною та цікавою діяльністю й уникати складного, неприємного, нецікавого. Уміє долати перешкоди, користується симпатією ровесників. Засинає швидко, сон глибокий, спокійний. Легко прокидається й переходить до активної діяльності. Холерик Щойно холерик народиться, він не дає оточуючим спокою. Холерик постійно нагадує всім про своє існування голосним вимогливим криком і ні на мить не дає батькам розслабитися. Холерик-дошкільня, як правило, надає перевагу гамірним рухливим іграм, він дуже полюбляє пустувати. Зазвичай, діти з таким типом темпераменту легко збуджуються, довго не можуть заспокоїтися; під час ігор вони постійно галасують, шумлять, метушаться. Мовлення холерика багатослівне, швидке і голосне; чути його здалеку. Дитина-холерик полюбляє «глядачів», вона вміє працювати «на публіку», і це до вподоби малюку. Граючись, холерик часто порушує правила тієї чи іншої гри. Холерик — ініціатор частих конфліктів і суперечок з іншими гравцями, і дорослими, і однолітками. Проте самотності холерик не любить, він не вміє гратися на самоті. Для малюка з таким типом темпераменту вкрай важливо, щоб його бачили, хвалили, захоплювалися його здібностями та вміннями. Холерик швидко засвоює нову інформацію, але так само швидко і забуває її. Меланхоліки також не люблять гратися самостійно. Незважаючи на замкнутість, нерішучість та надмірну поміркованість, меланхоліки часто вимагають уваги до своєї персони і дуже незадоволені, коли їх просять погратися на самоті. У таких випадках маленькі меланхоліки капризують, плачуть, пхикають. Вроджений песимізм — характерна риса меланхоліка. Позитивні емоції, навпаки, досить рідко властиві йому. Меланхоліки не відчувають гострої потреби в іграх, комфортно та затишно почуваючи себе поруч із батьками або бабусею чи дідусем. Нова гра, як правило, викликає у меланхоліка недовіру та настороженість. Для того щоб звикнути до неї і прийняти її, меланхоліку потрібен час. Особливо це стосується ігор-змагань. Програвати меланхолік не вміє: будь-який програш він сприймає з розпачем, відчаєм та істерикою. Окрім того, після програшу меланхолік повністю втрачає інтерес до гри, і в жодному разі не схоче у неї більше гратися. Спокійна, повільна, розсудлива дитина, досить терпляча, зокрема й до фізичного болю. Не витримує значних фізичних навантажень, якщо змушена виконувати їх у швидкому темпі. Насправді почуття цих дітей відзначаються глибиною і постійністю. Болісно переживають несправедливість, зазіхання на їхні права, розлучення з близькими людьми, бояться і не люблять змін, нестабільності. Мовлення спокійне, рівномірне, уповільнене, без вираження емоцій, жестикуляції та міміки. Спілкуються з невеликим колом дітей, стабільні у своїх уподобаннях. Уміють певний час самостійно займатися якоюсь справою, не турбуючи дорослих, неконфліктні, поступливі, розсудливі. Якщо дитинство флегматика складається сприятливо і йому вдасться розвиватися, зберігаючи всі позитивні риси темпераменту, суспільство отримує сумлінних, серйозних, пунктуальних, захоплених улюбленою справою людей. Заохочуйте дітей до читання. Адже це сприяє розвитку зв’язного мовлення, образного мислення, уяви, словникового запасу. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 653 | |
Всього коментарів: 0 | |