Головна » Джерело ідей » Для батьків |
Шановні батьки! А тепер поговорімо про таку важливу проблему, як розвиток у школярів інтересу до читання. «Люди перестають мислити, коли вони перестають читати»,— вважав філософ Дені Дідро. До третього класу в різних дітей формується неоднакове ставлення до читання як самостійного інтелектуального заняття. Одні читають охоче й багато, не розлучаються з книгою. Інші, навпаки, не люблять читати, роблять це лише з примусу. Для закріплення навички читання дитина потребує систематичних, щоденних домашніх вправ. Формування навички читання тісно пов’язане із загальним мовленнєвим розвитком дитини, тому в разі значних труднощів слід звернутися за необхідними рекомендаціями до логопеда. Однак багато третьокласників, достатньо добре володіючи технікою читання, не є активними й самостійними читачами. Батьки нерідко нарікають на те, що дитина не виявляє великої зацікавленості до книг, зате багато часу проводить біля телевізора або комп’ютера. Потреба в читанні не виникає сама по собі й не формується в результаті примусового спілкування з книгою. Примус у даному випадку неприпустимий. Любов до читання закладається роками, і первинне значення при цьому має ставлення до читання самих батьків. Чи люблять у сім’ї читати? Чи є в будинку своя бібліотека? Чи часто дитина бачить батьків із книгою? Чи діляться вони з дітьми своїми враженнями про прочитане? Чи стежать батьки за книжковими новинками, зокрема й у ділянці дитячої літератури? Як правило, читати люблять діти тих батьків, які самі багато читають. Поради американського психолога В. Вільямса батькам ЩОДО ТОГО, як прищепити дитині любов до читання 1. Насолоджуйтеся читанням самі й сформуйте в дітей ставлення до читання як до задоволення. 2. Нехай діти бачать, як ви самі читаєте із задоволенням: цитуйте, смійтеся, заучуйте уривки, діліться враженнями і про прочитане тощо. 3. Показуйте, що ви цінуєте читання: купуйте книги, даруйте їх та отримуйте як дарунки. 4. Нехай діти самі вибирають собі книги й журнали (у бібліотеці, книгарні тощо). 5. Удома на видному місці повісьте список, де буде відображений прогрес дитини в читанні (скільки книг прочитано та за який час). 6. Виділіть удома спеціальне місце для читання (затишний куточок із полицями тощо). 7. Удома має бути дитяча бібліотека. 8. Збирайте книги на теми, які надихнуть дітей ще щось прочитати про це (наприклад, книги про динозаврів або космічні подорожі). 9. Запропонуйте дітям до або після перегляду кінофільму прочитати книгу, за якою він поставлений. 10. По черзі читайте одне одному оповідання або смішні історії. Розважайте себе самі замість того, щоб дивитися телевізор. 11. Заохочуйте дружбу дитини з тими дітьми, які люблять читати. 12. Розгадуйте з дітьми кросворди та даруйте їх їм. 13. Якнайчастіше заохочуйте читання дітей уголос, щоб розвинути їхні навички та впевненість у собі. 14. Частіше запитуйте думку дітей про книги, які вони читають. 15. Заохочуйте читання будь-яких матеріалів періодики, навіть гороскопів, коміксів, оглядів телесеріалів — нехай діти читають будь-що! 16. Дітям краще читати короткі оповідання, а не великі твори: тоді в них з’являється відчуття завершеності та задоволення. 17. Нехай діти щовечора читають у ліжку перед тим, як заснути. ЯК ВИРОБИТИ ШВИДКОЧИТАННЯ? Швидкочитання — це читання понад 300 слів за хвилину. Цікаво, що видатні письменники, наприклад, О. Горький, Читали 600 слів за хвилину. Найбільша швидкість читання зафіксована в американського президента Дж. Кеннеді — близько 2000 слів за хвилину. Деякі зарубіжні фірми не беруть на керівну посаду фахівця, якщо він читає менше 400 слів за хвилину. Дитина-школяр має володіти оптимальним читанням, тобто читанням зі швидкістю розмовного мовлення, темп якого становить від 120 до 150 слів за хвилину. Диктори телебачення широко варіюють свою швидкість читання — у межах від 90 до 170. Випускник початкової школи за нормативами має читати 100 і більше слів за хвилину. Це не збігається з оптимальною швидкістю розмовної мови. При низькій швидкості читання учневі старшої школи не вистачить навіть 24-х годин, аби прочитати все те, що стосується домашнього завдання. Швидко читають зазвичай ті учні, які читають багато. У процесі читання вдосконалюються оперативна пам’ять і стійкість уваги. Від цих двох показників залежить розумова працездатність. Отже, школяр має володіти оптимальною швидкістю читання. Як її досягти? Слід викликати інтерес до читання книги, запропоновані дітям для додаткового читання, мають відповідати їхньому вікові. Стежачи за читанням дітей, слід прагнути до того, щоб книги були різноманітними за тематикою: пригоди, казки, оповідання про тварин, про музику тощо. У вихованні любові до книги в дітей молодшого шкільного віку неабияке значення має наявність гарних дитячих книг удома. Батьки мають подбати про те, щоб дитина знала прізвище автора книги, яку читає, та її назву, а також запитати в дитини, чи відомі їй іще якісь книги цього-таки автора. Для молодших школярів велике виховне значення має розглядання ілюстрацій у книзі, оскільки вони допомагають зрозуміти та запам’ятати прочитане. Тривалість домашнього колективного читання має становити не більше 40 хвилин. Читання вголос — це дуже корисне тренування для дітей: вони вчаться читати голосно, виразно, чітко. Добре, якщо для дитини виписали дитячий журнал, їх зараз друкують чимало. Діти будуть чекати зустрічі з книгою. Виховання інтересу до читання легше проходить у тих родинах, де дорослі самі люблять читати. Важливо привчити дітей дотримуватись основних правил гігієни читання:
Всі тренувальні вправи слід проводити короткими порціями, але зі значною частотою. Для першокласника достатньо домашнього тренування трьома порціями по п’ять хвилин. Гарні наслідки має читання перед сном. Останні події дня фіксуються емоційною пам’яттю, і вісім годин сну людина перебуває під їхнім впливом. Якщо дитина не любить читати, то їй найкраще підійде щадний режим читання: дитина читає 1—2 рядки й отримує короткочасний відпочинок. Таку можливість дають книжки з великими картинками й одним-двома реченнями внизу. Розвиток техніки читання сповільнюється через слабку оперативну пам’ять. Дочитавши до четвертого слова, учень уже не пам’ятає першого. Корисні такі вправи: багаторазове читання, читання будь-якого тексту в темпі скоромовки, виразне читання з переходом на незнайому частину. Вправа «Блискавка» полягає в чергуванні читання в комфортному режимі з читанням із максимально доступною швидкістю. За командою «Блискавка» дитина читає з прискоренням протягом 20 секунд, надалі тривалість збільшують до 2-х хвилин, Вправа «Буксир». Дорослий читає зі швидкістю, доступною дітям, а діти намагаються читати мовчки, стежити та встигати за дорослим. Перевірку проводять шляхом раптової зупинки. Вправа «Хто швидше?». На Стіл кладуть картки зі статтею. Потрібно знайти конкретне речення в одній із карток, «ковзаючи» очима по тексту. Вправу «Губи» використовують із метою чіткого розмежування дітьми читання мовчки та читання вголос, а також активного зовнішнього промовляння при читанні. За командою «Читати мовчки» діти прикладають палець лівої руки до щільно стиснутих губів. Таким чином, батьки можуть вибрати одну з форм або чергувати перелічені форми та методи роботи, щоб постійно підтримувати інтерес до читання молодшого школяра. | |
Переглядів: 633 | |
Всього коментарів: 0 | |