Головна » Джерело ідей » Для батьків |
ВАШІ ДІТИ - ТРЕТЬОКЛАСНИКИ. ОСОБЛИВОСТІ УВАГИ Шановні батьки! Третій клас є переломним у житті молодшого школяра. Багато вчителів відзначають, що саме з третього року навчання діти починають свідомо ставитися до навчальної діяльності, виявляти активний інтерес до пізнання. Це значною мірою пов’язано з тими істотними змінами, які відбуваються в загальному інтелектуальному розвитку дітей у даний період. Психологічні дослідження показують, що розумовий розвиток учнів між другим і третім класами характеризується «стрибком». Саме на цьому етапі навчання відбувається активне засвоєння й розвиток розумових операцій, інтенсивнішого розвитку набуває вербальне мислення, тобто мислення, що оперує поняттями. Нові можливості мислення стають основою для подальшого розвитку інших пізнавальних процесів: сприйняття, уваги, пам’яті. Відомий дитячий психолог Д. Б. Ельконін, характеризуючи особливості розвитку молодших школярів, зазначав: «Пам’ять у цьому віці стає мислячою, а сприйняття вдумливим». У цей час активно розвивається й здатність дитини довільно управляти своїми психічними процесами, вона вчиться володіти своєю увагою, пам’яттю, мисленням. Ці зміни в інтелектуальному розвитку третьокласників слід активно використовувати під час розвивальної роботи з ними. Істотну допомогу в проведенні роботи, спрямованої на реалізацію значних потенційних можливостей дітей цього віку, можуть надати саме батьки. Добре розвинені властивості уваги та її організованість є тими чинниками, що безпосередньо визначають успішність навчання в молодшому шкільному віці. Як правило, успішні учні мають кращі показники розвитку уваги. Спеціальні дослідження показують, що різні властивості уваги роблять неоднаковий «внесок» в успішність навчання із різних шкільних предметів. Так, при засвоєнні математики провідна роль належить обсягу уваги; успішність засвоєння української мови пов’язана з розподілом уваги, а навчання і читання — зі стійкістю уваги. Таким чином, розвиваючи різні властивості уваги, можна підвищити успішність школярів з різних навчальних предметів. Однак складність полягає в тому, що різні властивості уваги розвиваються неоднаково. Найменших змін зазнає обсяг уваги (але навіть він різко — у 2 рази — збільшується впродовж молодшого шкільного віку). Тим часом такі властивості уваги, як розподіл, переключення та стійкість, можна й потрібно в дитини тренувати. ОСОБЛИВОСТІ УВАГИ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ Увага дітей молодшого шкільного віку нестійка, вона часто переключається з одного об’єкта на інший. Вони можуть зосереджено займатися однією справою 10—20 хвилин (підлітки — 40—45 хвилин, а старшокласники до 45—50 хвилин). Цим дітям складно розподіляти увагу й спрямовувати її з одного завдання на інше. Під час навчальної діяльності розвивається довільна увага дитини. Спочатку діти діють за вказівками вчителя, працюють під його постійним контролем, потім вони поступово набувають уміння виконувати завдання самостійно, самі ставлять мету й контролюють свої дії. Дуже часто зустрічаються неуважні учні, які сконцентровують увагу не на навчальних заняттях, а на чомусь іншому — на далеких від навчання думках, малюванні на парті тощо. Коли така дитина дивиться в підручник, вона не бачить правило чи вправу, а цілеспрямовано вивчає текст або малюнок, який зовсім не стосується сьогоднішнього уроку. Увага в таких дітей досить розвинена, але через відсутність належної спрямованості вони справляють враження неуважних. Неуважні молодші школярі повсякчас відволікаються, погано сконцентровують увагу, для них характерна нестійка увага, що значною мірою впливає на результати навчання. Шкільному психологу постійно доводиться вислуховувати скарги вчителів та батьків із приводу того, що діти цього віку відволікаються на уроках, неуважні та незібрані. Найчастіше такі скарги стосуються першокласників 6—7 років. Їхня увага справді ще слабко зорганізована, має невеликий обсяг, погано розподіляється нестійка, що пояснюється недостатньою зрілістю нейрофізіологічних механізмів, які забезпечують процеси уваги. За час молодшого шкільного віку в розвитку уваги відбуваються суттєві зміни, йде інтенсивний розвиток усіх її властивостей: особливо різко (у 2,1 рази) збільшується обсяг уваги, підвищується її стійкість, розвивається вміння переключення та розподілу. Добре розвинуті властивості уваги та її організованість є чинниками, які безпосередньо визначають успішність навчання в молодшому шкільному віці. Як правило, учні, які краще навчаються, мають кращі показники розвитку уваги. Успіх тренування уваги значною мірою визначається індивідуально-типологічними особливостями. Неуважність молодших школярів — одна з найпоширеніших причин зниження успішності навчання. Помилки «через неуважність» у письмових роботах і під час читання — найбільш неприємні для дітей. Як правило, наявність значної кількості таких помилок у першокласників можна пояснити впливом кількох чинників: загальновікових особливостей розвитку (незрілість нейрофізіологічних механізмів), початком етапу оволодіння навичками організації навчальної діяльності та іншими причинами, пов’язаними з періодом адаптації до нових умов школи. Тому в перших класах заняття з розвитку уваги рекомендується проводити як профілактичні, спрямовані на підвищення ефективності функціонування уваги в усіх дітей; Заняття з формування уваги проводять як навчання «уважного письма» й будують на матеріалі роботи з текстами, які містять різні типи помилок «через неуважність»: заміна або пропуск слів у реченні, заміна або пропуск букв у слові. Важливим моментом процесу формування уваги є робота дитини зі спеціальною карткою, на якій написані «правила» перевірки, тобто порядок операцій при перевірці тексту. Наявність такої картки є необхідною матеріальною опорою для оволодіння повноцінною дією контролю. Під час роботи з неуважними учнями велике значення має розвиток окремих властивостей уваги. Для проведення занять психолог і батьки можуть використати такі види завдань:
При правильному виконанні завдань із розвитку нам’яті й уваги, враховуючи рекомендації психологів, учителі та батьки можуть значно покращити показники цих важливих психічних процесів у дітей молодшого шкільного віку. Для успішності в навчанні потрібно розвивати пам'ять, увагу, мислення, зв’язне мовлення молодших школярів. Бажаю вам успіхів! | |
Переглядів: 2038 | |
Всього коментарів: 0 | |