Субота, 27.04.2024, 21:29
Вітаю Вас, Гість
Головна » Джерело ідей » Для батьків

Особливості режиму дня молодшого школяра

Тема: Особливості організації режиму дня школяра в умовах впровадження нового Державного стандарту

Як і завжди, 1 вересня, школа ласкаво відкрила двері своїм вихованцям. Хвилюються батьки, хвилюються малюки, які вперше переступлять поріг школи,  хвилюємося і ми, вчителі. І ось уже два роки поспіль для цього хвилювання є, дійсно, вагомі підстави: з 1 вересня 2012 року набув чинності новий Державний стандарт початкової загальної освіти. Мені відразу спадає на думку відомий китайський афоризм: «Не дай Боже, жити у часи змін», адже будь-які зміни, відхилення від звичайного налагодженого життя, викликають, м’яко кажучи, дискомфорт.

Проте такий документ, викликаний потребами часу, і має цілий ряд позитивних змін.

Наприклад, забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти. В нашій школі тісній співпраці  педагогів дитячого садка і школи завжди приділялася велика увага.  Так стало вже доброю традицією  проводити екскурсії дошкільнят до школи, взаємовідвідування свят, батьківських зборів, щорічна діяльність підготовчих курсів «Пізнайко» для майбутніх першокласників, поради практичного психолога, а в цьому році і оздоровлення у пришкільному літньому дитячому таборі «Сонечко». Ця підготовча робота стає перехідним етапом між перетворенням дошкільника у школяра, надає змогу швидше адаптуватися до нових правил та вимог, а значить швидше поринути у шкільне життя. Щоб процес перетворення дошкільняти в учня школи був не надто болісним, у класах створено ігрові куточки, встановлено парти для батьків.

            Вивчення іноземної мови за новим Держстандартом  з першого класу є досить позитивним фактом. Це дасть можливість дітям досягти вищих результатів у вивченні іноземних мов, що так важливо в сучасному світі, створити учня європейського рівня, відкриє можливість для подальшого навчання та трудовлаштування за кордоном.

      Окрім цього, згідно із новим Держстандартом передбачається впровадження  інноваційних технологій, а саме:

  • технологія розвивального навчання (за проектами «Росток» та «Інтелект України»;
  • інформаційні (зокрема, проект « 1 учень – 1 комп’ютер»;
  • ігрові;
  • інтерактивні,
  • особистісно-орієнтовані технології;
  • технологія групової діяльності (це робота в парах та групах)..

     Перевагами нового документа є також використання здоров’язбережувальних технологій. Сьогодні урок не вважається сучасним, якщо не враховується здоров’я дитини, якщо дитина під час його проведення втрачає своє здоров’я. 
Саме тому в нашій школі ведеться системна робота зі створення  сприятливих умов для навчання дитини. Чотири дні на тиждень ранок для учнів початкової ланки починається із зарядки на свіжому повітрі. А невід’ємною  складовою інших уроків є фізкультхвилинки та релаксаційні паузи, арт- та кольоротерапія, руханки на кожній 16 хвилини уроку чи заняття.  Особливо цікавими вони стають, коли проводяться  з використанням  аудіо-, відеотехніки, комп’ютерів.

До речі, якщо вже мова зайшла про ІКТ, варто нагадати, що предмет «Сходинки до інформатики», починаючи з другого класу, став обов’язковим для вивчення у кожній школі. А це, в свою чергу, дасть  можливість  учням використовувати комп'ютер у навчанні: користуватися інформацією з Інтернету, виконувати цікаві мультимедійні завдання, контролювати свої знання, створювати власні електронні продукти, розміщувати інформацію на шкільному чи власному  сайтах.

Ще одною «новинкою»  Державного стандарту  є те, що, починаючи з другого класу у цьому році,  навчальні досягнення учнів з предметів освітніх галузей «Здоров’я і фізична культура» («Основи здоров’я», «Фізична культура») та «Мистецтво» («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Мистецтво») мають оцінюватись вербально.

Проте, як кажуть мудрі, «ми дуже добре знаємо, чому ми хворіємо, але досить погано знаємо, чому здорові.» А здорові ми тому, що правильно плануємо свій режим дня. Режим дня особливо важливий для школярів. Правильне чергування різних видів діяльності, достатній сон, регулярний відпочинок на свіжому відпочинку - все це сприяє нормальному розвитку нервової системи, забезпечує дитині гарну працездатність.

Режим - поняття з дорослого життя і знайомити з нею дитину необхідно якомога раніше. Немає кращого помічника в зарядці, ніж поруч займається тато. Неможливо залишити дитині обід і сподіватися, що той сам з'їсть його в строк. Кожен крок поруч з дитиною має спочатку відбуватися кимсь із дорослих. Всі правила розпорядку повинні дотримуватися разом узяті. Неможливо підняти дитини на зарядку, якщо ввечері  сон розпочався в 23.30 після перегляду фільму жахів. Ніщо так ні порушує розпорядок, як час, коли нічим зайнятися. До певного віку люблячі батьки, лягаючи спати, повинні думати, чи все вони зробили для дитини сьогодні і як організувати його завтра. Тому сьогодні мені б хотілося нагадати вам декілька традиційних порад щодо організації дня молодшого школяра, які ви, безперечно, вже знаєте, щоб зберегти  дітей від перевтоми.

Основними елементами режиму дня школяра є: навчальні заняття в школі і вдома, активний відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, регулярне та достатнє харчування, фізіологічно повноцінний сон, вільна діяльність щодо індивідуального вибору.

Почати день необхідно з ранкової зарядки, яка полегшує перехід від сну до неспання, дозволить організму активно включитися в роботу. Тривалість зарядки в залежності від віку від 10 до 30 хвилин. Обов'язковою умовою є забезпечення припливу свіжого повітря на момент занять.

Ніщо так не проганяє ранішній сон, як ранкове умивання прохолодною водою. Сніданок обов'язково повинен бути гарячим і досить щільним.

Другий сніданок дитина отримає в школі.

Найбільший рівень працездатності спостерігається в школярів у вівторок, середу та четвер, значно менший - у понеділок та п'ятницю. Нерівномірно розподілений він і протягом доби. Так, наприклад, підйом працездатності відзначається з 11 до 13 годин. Другий підйом у 16-18 годин більш низької інтенсивності та тривалості.

Повернувшись зі школи, дитина повинна пообідати і обов'язково відпочити. Пообідній відпочинок складе близько 1-1,5 години, без читання книг і перегляду телевізора. Цей час слабкі і хворобливі діти повинні приділяти сну. Оптимальним часом для приготування уроків служить період 15-16-ти годин, відповідний фізіологічному ритму найкращого засвоєння інформації. Оптимальна тривалість щоденних домашніх занять для учнів 1-4-х класів становить – від 45 хвилин до 1,5 години. У процесі підготовки домашніх завдань через кожні 20-30 хвилин слід робити 10-хвилинні перерви, головним змістом яких є активний відпочинок: рухова активність, перебування  на відкритому повітрі, організоване приймання їжі тощо.

Для занять у дитини має бути своє робоче місце, обладнане столом, стільцем, поличкою для книг, настільною лампою. Слід домагатися того, щоб дитина готувала уроки в день отримання завдання, що значно скорочує час на засвоєння та відновлення отриманих на уроках відомостей. Починати виконання домашнього завдання рекомендується з найлегших предметів, переходячи до більш складних.

Півтори-дві години вільного часу дитина може використовувати для занять за інтересами (читання, малювання, гра, перегляд телевізійних передач та ін.). Щоб дитина була здоровою, необхідно залучати дітей до рухливих ігор,   занять спортом. Добре дисциплінують командні ігри: волейбол, баскетбол, футбол. Не забувайте й про танці. Вельми корисні заняття в гуртках за інтересами. Дитина може займатися не більш ніж у двох гуртках. У будь-якому випадку кращим дозвіллям буде прогулянка на свіжому повітрі.

Особливо важливо перебування дитини на вулиці увечері перед сном. Доведено, що чим менша дитина, тим більше часу вона повинна проводити на вулиці. Покарання позбавленням прогулянки неприпустимо.

Дуже важливим фактором в режимі дня школяра є сон. Гігієнічно повноцінним для школяра вважається сон, що триває не менше 9-10,5 годин. Щодня діти недосипають від 30 хв до півтори години, при цьому втома систематично накопичується. Дуже важливо, щоб дитина завжди лягала і вставала в один і той же час, тоді буде швидке засинання і легке пробудження.

Таким чином, я коротко  охарактеризувала режим дня молодшого школяра. Виникає питання: чи можливі відхилення від режиму? Авжеж, адже  режим — поняття умовне. Кожна ди­тина — це насамперед людина з притаманними їй індивідуаль­ними особливостями, рисами характеру. Тому розумні відхилен­ня від режиму, звісно, допустимі, але ви повинні завжди дбати про те, щоб сприяти дотриманню учнями основних режимних моментів: глибокий і міцний сон, повноцінне харчування, до­статнє перебування на свіжому повітрі, забезпечення загального розвитку дитини тощо.

І на кінець виступу я дозволю собі озвучити декілька, на мою думку, дуже важливих порад:

Не можна:

  •          будити дитину в останню мить перед виходом до школи,

пояснюючи це собі й іншим великою любов’ю до неї;

  • • вимагати від дитини лише відмінних і добрих результа­тів у школі, якщо вона до них не готова;
  •  позбавляти дітей ігор на свіжому повітрі через погані оцінки в школі;
  • кричати на дитину взагалі й під час виконання домашніх завдань зокрема;
  • примушувати по кілька разів переписувати в зошит із

чернетки;

  • сидіти біля телевізора й за комп’ютером понад 40—45 хви­лин на день.

Коренюк С.А.,

вчитель початкових класів вищої категорії,

вчитель-методист

Категорія: Для батьків | Додав: Lightning (04.11.2014)
Переглядів: 1094 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar