БЛІЦ-ТЕСТ «ВИЗНАЧЕННЯ СПОСОБУ ПІЗНАННЯ У ДІТЕЙ 5-6 РОКІВ»
Читаючи цей тест, відмічайте риси, що притаманні вашій дитині. Потім підсумуйте результати і порівняйте. Як правило, одне з визначень — глядач, слухач або діяч — збере найбільшу кількість відміток. Визначення, що отримало найбільшу кількість відміток, і обумовлює той спосіб пізнання, який найбільше відповідає вашій дитині.
1. Спілкування. Якщо моя дитина хоче щось сказати, то...
|
- ...Вона говорить, використовуючи найпростіші звороти мови.
- ...Вона неправильно вимовляє деякі слова та звуки.
- ...Вона пропускає прислівники і прийменники
|
Глядач
|
- ...Вона використовує такі ж звороти мови, що й дорослі.
- ...Вона використовує граматично правильні речення.
- ... Вона розповідає ретельно продумані історії
|
Слухач
|
- ...Її мову важко зрозуміти.
- ...Вона говорить короткими, граматично неправильними реченнями.
- ...Вона прагне зобразити події, замість того, щоб розповісти про них
|
Діяч
|
2. Улюблені іграшки та вільний час. Коли моя дитина грається, то вона...
|
- ...Віддає перевагу головоломкам і настільним іграм.
- ...Насолоджується комп’ютерними іграми або іграми з калькулятором.
- ...Пізнає нові речі, спостерігаючи
|
Ілядач
|
- ...Любить слухати аудіозаписи.
- ...Любить книги і гру фантазії.
- ...Навчається нового, читаючи інструкції
|
Слухач
|
- ...Любить гратися на свіжому повітрі.
- ...Насолоджується перебуванням у басейні, на катку або гірці.
- ...Майже кожній іграшці знаходить повноцінне застосування
|
Діяч
|
3. Складні рухові навички. Коли моя дитина починає щось робити руками, то...
|
- ...Вона пише старанно.
- ...Вона легко вирізує, розфарбовує, склеює.
- ...Її художні вироби дуже охайні та красиві
|
Глядач
|
- ...Вона пише досить непогано.
- ...Під час роботи вона розмовляє сама до себе.
- ...Її художні вироби досить привабливі
|
Слухач
|
- ...їй дуже важко писати.
- ...Багато букв і цифр у неї виходять спотвореними.
- .. .Її художні роботи дуже брудні
|
Діяч
|
4. Прості рухові навички. Коли моя дитина починає рухатись, то...
|
- ...Настільні ігри вона вважає кращими за ігри на свіжому повітрі.
- ...Любить бадмінтон, оскільки ця гра дуже добре їй вдається.
- ...Любить ігри з чітко встановленими правилами
|
Глядач
|
- ...Вона більше розмовляє, ніж грає.
- ...Віддає перевагу іграм, що вимагають вербального спілкування.
- ...Під час будь-якої діяльності розмовляє сама із собою
|
Слухач
|
- ...Ігри на свіжому повітрі вважає кращими за настільні ігри.
- ...Дуже добре координована.
- ...Не ходить спокійно, а ніби носиться
|
Діяч
|
5. Суспільні навички. Коли моя дитина знаходиться в оточенні інших дітей, то вона...
|
• ...Навіть у натовпі залишається самотньою
|
Глядач
|
- ...Перш ніж взяти участь у грі, стежить за тим, як грають інші.
- ...Повільно звикає до нових людей
|
Глядач
|
- ...Буквально розквітає у колі друзів.
- ...Може заважати під час занять
у класній кімнаті, оскільки дуже багато розмовляє.
- ...Часто відповідає за інших і поводиться дещо зверхньо
|
Слухач
|
- ...Товариська, але не дуже балакуча.
- ...Може викликати занепокоєння, оскільки під час занять у класі заважає своїм сусідам.
- ...Любить бешкетувати
|
Діяч
|
6. Емоції. Коли мою дитину щось турбує, то вона...
|
- ...Взагалі не дуже емоційна.
- ...Починає турбуватися, відчуваючи стурбованість інших
|
Глядач
|
- ...Вільно розповідає про свої відчуття.
- ...Може піти на конфронтацію
з іншими з приводу своїх відчуттів
|
Слухач
|
- ...Емоційно залежна і легко ображається.
- ...Коли її закликають до порядку, то реагує гнівно, не соромлячись і не каючись
|
Діяч
|
7. Пам’ять. Коли моя дитина вчиться, то вона...
|
- ...Може відтворювати букви і цифри по пам’яті.
- ...Пам’ятає про те, що їй показували
|
Глядач
|
- ...Краще за все навчається, заучуючи напам’ять.
- ...Знає звуки, що відповідають літерам абетки
|
Слухач
|
- ...Погано запам’ятовує.
- ...Легко відволікається
|
Діяч
|
8. Шкільні навички. Коли моя дитина знаходиться в класній кімнаті, то...
|
- ...Стежить за охайністю свого одягу.
- ...Стежить за чистотою свого робочого місця.
- ...У вільний час віддає перевагу конструкторам, головоломкам, різним видам мистецтва та ремесел.
- ...Поволі звикає до нової ситуації
|
Глядач
|
- ...Її зовнішній вигляд не дуже брудний, але й не дуже охайний.
- ...їй доводиться нагадувати про те, щоб вона прибрала своє робоче місце.
- ...Вона уважна й слухняна.
- ...Вона виконує соло в більшості дискусій і часто говорить вихователю про чиюсь неправильну поведінку
|
Слухач
|
- ...Вона абсолютно не піклується про свій зовнішній вигляд і частенько
є вельми забрудненою.
- ...Працює в оточенні щонайповнішого безладу, здатна переворушити своє робоче місце за кілька хвилин.
° ...Виявляє велику активність під час ігор.
- ...Якщо вимушена сидіти на одному місці, то буквально корчиться і звивається
|
Діяч
|
Отже, уроджені пізнавальні здібності дитини впливають на те, що, як і наскільки швидко вона пізнає. Якщо тактовно не втрутитися, то нерівномірність навичок, що складають інтелектуальну базу, буде поглиблюватися, і в дитини виникнуть проблеми у навчанні. Якраз на врахуванні рівномірності розвитку навичок, а також на їх перевагах і будуються сучасні методики розвитку лабільності інтелекту, тобто здатності до навчання.
Вправи і завдання нашого посібника саме й підібрано таким чином, щоб гармонізувати розвиток навичок пізнання у дитини:
- для розвитку навичок слухача до переважної більшості завдань складено віршики, що містять основний зміст і послідовність виконання відповідного завдання;
- для розвитку навичок глядача завдання і вправи оформлено наочно;
- для розвитку навичок діяча передбачено вправи на розвиток моторики (домалювати, з’єднати, зафарбувати, скласти тощо).
Рівномірне поєднання завдань у виконанні інтелектуальних вправ сприятиме розвитку комбінованого способу пізнання, який забезпечує високу здатність дитини до навчання.
М. П. Андрусенко, С. В. Пєхарєва, Н. А. Горошко |