Головна » Джерело ідей » Педагогічні поради |
ДО УВАГИ БАТЬКІВ І ВИХОВАТЕЛІВ Шановні батьки і вихователі! Якщо ви намагаєтесь розвивати інтелект вашої дитини, але не досить чітко уявляєте, як це робити, то наш посібник може допомогти вам у вирішенні цього завдання. Включіть вправи і завдання з цієї книжки до вашої домашньої ігротеки — і ви зрозумієте, наскільки пов’язані між собою розвиток інтелекту, психологічний комфорт у процесі розумової діяльності та почуття щастя дитини. Поєднайте процес інтелектуальної праці дитини з аналізуванням досягнутих нею успіхів. З допомогою бліц-тестів і анкет, що наведено у цьому посібнику, ви дізнаєтесь дещо нове про типологічні особливості та способи пізнання, властиві тільки вам і вашій дитині. Спробуйте разом з дитиною виконати інтелектуальні завдання, ігри та вправи, і ви чудодійно вплинете на розвиток своєї дитини, на її впевненість у власних силах і на ваше спілкування та взаєморозуміння з нею. Посібник, що пропонується до вашої уваги, передбачає співпрацю дорослого і дитини (або групи дітей), оскільки він є методичним посібником і робочим ігровим майданчиком одночасно. Ми пропонуємо вашій дитині подолати шлях від незнання до знань м’яко, без особливого напруження, що досягається за рахунок цікавої, проблемно-ігрової форми подання навчального матеріалу. Саме проблемно-ігрова форма подання і підтримуватиме пізнавальну активність вашої дитини під. час розв’язання вправ і головоломок, що містяться у цій книзі. Якщо ви виявите терплячість, наполегливість, уважність до наших порад, а також зможете доповнити наші завдання своєю фантазією, разом з дитиною ви дуже швидко досягнете добрих результатів. Пам’ятайте! Заняття не повинні втомлювати дитину. Проводьте їх частіше, але не більш ніж 20—25 хвилин поспіль. Враховуйте унікальні особливості ваших дітей, докладайте зусиль для того, щоб інтелектуальні ігри та вправи стали для них цікавим і захоплюючим заняттям. Перед вами — особливий посібник, який здатний допомогти дорослим порозумітися з дітьми, залучившись до інтелектуальної співпраці. Насамперед необхідно усвідомити, що інтелект — це своєрідний спосіб мислення, який є унікальним і винятковим для кожної людини: він визначається здатністю зосереджуватись на пізнавальному завданні, умінням гнучко переключатися, аналізувати, порівнювати, швидко встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити умовиводи тощо. Не забувайте про те, що ваша дитина, як і ви самі,— унікальна. Успіх у розвитку інтелекту вашої дитини залежить від розуміння вами способу пізнання дитиною світу в перші роки життя. Підсвідомо обраний вашою дитиною спосіб пізнання безпосередньо впливає на її здатність адаптуватися в суспільстві, а також на увесь її подальший фізичний і розумовий розвиток, на успіхи в навчанні. Спосіб пізнання визначає, яким саме чином дитина найкраще сприймає, розуміє, зберігає та використовує отриману інформацію. Дослідження американських вчених JI. Бредвей і Б. Алберс Хіл довели, що 25 % дітей краще сприймають інформацію на слух (чують і обговорюють отриману інформацію, так званий аудіальний спосіб пізнання, дитина слухач), 30% — з допомогою зору (отримання інформації зі слайдів, зображення, схем, картинок, так званий візуальний спосіб пізнання, дитина-глядач), приблизно 15-20% дітей потребують практичного досвіду для отримання інформації (кінестетичний спосіб отримання інформації, дитина-діяч), а ще 30% дітей краще сприймають комбінацію різних методів навчання (так званий комбінований спосіб отримання інформації). Так, деякі діти краще навчаються самостійно, другі — у групі з такими самими дітьми, треті — з учителем-вихователем. Деяким дітям треба побачити картину в цілому, для того щоб розбити її на складові під час розгляду, а інші краще засвоюють інформацію логічно, поетапно (так звані діти-синтетики і діти-аналітики). Отже, діти краще навчаються в атмосфері, що більш відповідає їхньому власному способу, стилю пізнання, коли нову або складну інформацію подано з використанням найсильніших сторін кожної дитини, і коли батьки або вихователі знають, як ефективно використовувати сильні сторони дитини під час. навчання. Наведемо основні характеристики особливостей індивідуального розвитку дитини. ОСНОВНІ ОСОБЛИВОСТІ ДИТИНИ-ГЛЯДАЧА (ВІЗУАЛА) Глядачі пізнають навколишній світ візуально, тобто під час сприйняття інформації більше покладаються на зорові відчуття. їхня увага природним чином звернена на видимі ознаки знайомих об’єктів, вони швидко схоплюють і запам’ятовують такі візуальні характеристики, як рух, колір, форму та розмір. Більшість глядачів мають чудову зорово-тактильну координацію і від народження прагнуть насамперед розглядати об’єкт, і лише потім з допомогою жестів характеризують його. Дійсно, більшість глядачів вирізняються значно розвиненою моторикою, тобто рухами, що активують одночасно очі й дрібні м’язи, наприклад м’язи пальців. Діти-глядачі люблять розглядати картинки, їм цікавіше дивитися на ілюстрації до казки, ніж слухати саму казку. У дитячому садку вони із задоволенням грають у кубики, складають картинки із фрагментів (пазли), ліплять, вирізують — усі їхні заняття розраховані на взаємодію очей і рук. Вони швидко вчаться малювати й писати друкованими літерами, з легкістю запам’ятовують схеми коротких слів. У більш старшому віці діти-глядачі віддають перевагу настільним іграм, охоче малюють, майструють, моделюють, швидко освоюють комп’ютер, люблять відеоігри. Володіючи розвинутою зорово-тактильною координацією, глядачі легко вправляються із завданнями, що потребують розвинених тонких моторних функцій. Оскільки глядачі, як правило, ігнорують усі інші подразники на користь візуальних, їм необхідно особливу увагу приділяти розвитку мовних навичок, товариськості й загальної фізичної координації. ОСНОВНІ ОСОБЛИВОСТІ ДИТИНИ-СЛУХАЧА (АУДІАЛА) Слухачі пізнають навколишній світ, сприймаючи голоси та звуки, віддають перевагу слуховим відчуттям перед зоровими й тактильними. Оскільки мова сприймається на слух, слухачі раніше за інших дітей починають говорити та відрізняються більшим словниковим запасом. Дітей-слухачів від народження легко заспокоює музика або знайомі голоси, вони з радістю відтворюють найпростіші звуки. Старші діти люблять співати, розповідати вірші, ставлять нескінченну кількість запитань, правильно і добре розмовляють. Вони рано виявляють цікавість до читання, а в початковій школі охоче читають уголос і легко запам’ятовують вказівки вчителя. У старшому віці вони люблять слухати магнітофонні касети або диски, радіо, швидко запам’ятовують інформацію, отриману на слух, віддають перевагу розмовним іграм, наприклад віршуванню, або іграм з відгадування слів. Слухачі одержують задоволення від читання, часто разом з друзями придумують різні історії та розігрують їх в особах. Оскільки основна увага слухачів прикута до мови, вони можуть відставати від однолітків у розвитку навичок, що пов’язані із зоровим і моторним сприйняттям. ОСНОВНІ ОСОБЛИВОСТІ ДИТИНИ-ДІЯЧА (КІНЕСТЕТИКА) Діячі пізнають навколишній світ тактильним (або кінестетичним) способом, тобто шляхом безпосереднього дотику або руху. Такий спосіб отримання інформації припускає сильно розвинену моторику, активний рух, як результат — активність великих м’язів (плечей, рук, ніг, стегон тощо). Більшість дітей-діячів не знають спокою. Вони багато рухаються самі й люблять, коли їх кружляють або під крають дорослі. Діячі раніше за інших дітей починають повзати, а потім і ходити. У дошкільному віці вони віддають перевагу активним іграм, пов’язаним зі стрибками, лазінням, бігом, люблять кубики й іграшки, що рухаються. Через уроджену координацію та гарну орієнтацію в просторі діячі частіше піддаються фізичному ризику, ніж інші діти. Основні проблеми, з якими діячам доводиться стикатися вже у дитячому садку, пов’язані з їхньою нездатністю упродовж тривалого часу залишатися в спокої та концентрувати всю свою увагу на одному предметі. їхній стиль — активні ігри на відкритому просторі. У початковій школі неспокійна поведінка, неуважність на уроках можуть призвести до поганої успішності, тоді як поза школою безстрашні й сильні діячі незмінно завойовують авторитет серед однолітків. У той же час шалений темперамент більшості діячів спричиняє такі риси їхнього характеру, як дратівливість і вразливість. Вони вимагають негайного задоволення бажань і не готові долати труднощі. Діячі емоційно нестійкі — їхні гнів і радість чергуються з незбагненною швидкістю. Діячі віддають перевагу іграм на свіжому повітрі, займаються спортом, наприклад, грають у футбол, плавають, ходять у походи, доглядають за тваринами. Віддавання ними неприхованої переваги фізичному сприйняттю перед сприйняттям зоровим або слуховим може призвести до виникнення мовних проблем і відставання в шкільному навчання. У який спосіб пізнаєте світ ви самі, шановні батьки та вихователі? А який спосіб пізнання притаманний вашим дітям і вихованцям? Виявлення властивого вам способу пізнання може суттєво вплинути на правильність вибору методів і вправ, необхідних для занять з дитиною в домашніх умовах, на створення атмосфери взаєморозуміння батьків і дітей. М. П. Андрусенко, С. В. Пєхарєва, Н. А. Горошко | |
Переглядів: 976 | |
Всього коментарів: 0 | |