Вівторок, 07.05.2024, 12:21
Вітаю Вас, Гість
Головна » Джерело ідей » Педагогічні поради

Продуктивність інтелектуальної роботи дитини

ПРОДУКТИВНІСТЬ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ РОБОТИ ДИТИНИ

Спробуйте, спираючись на спостереження у по­всякденному житті, відповісти на такі запитання (максимальна оцінка — 5 балів на кожне запитання).

  •  Чи здатна дитина займатись чимось тривалий час без перерв?
  •  Незважаючи на тривалу роботу, майже не втом­люється. Ладна виконувати завдання і далі. (5 балів)
  •  Може працювати досить довго, не скаржачись. (4 бали)
  •  Про високу працездатність говорити важко. (З бали)
  •  Спочатку працює непогано, але швидко втом­люється. (2 бали)
  •  Щохвилини перериває заняття, припускається великої кількості помилок. (1 бал)
  •  Чи виявляє стійкість до невдач?
  •  У разі невдач зосереджується, збільшує старан­ня без нервозності. (5 балів)
  •  Засмучується, але ненадовго, готова до подо­лання перешкод. (4 бали)
  •  Про стійкість до перешкод говорити важко. (З бали)
  •  Подолати неприємні переживання після невдачі важко, мобілізуватися без сторонньої допомоги не може. (2 бали)
  •  Невдачі деморалізують, плаче, відмовляється працювати. (1бал)
  •  Чи здатна працювати у несприятливій обста­новці?
  •  У будь-яких умовах працює успішно, не реагує на галас. (5 балів)

Намагається бути зібраною, застосовує спе­ціальні прийоми зосередження (промовляє завдання вголос, затикає пальцями вуха тощо). {4 бали)

  •  Зазнає труднощів, коли треба працювати в групі: просить не розмовляти, не заважати. (З бали)
  •  Якщо знижує продуктивність діяльності в не­сприятливій обстановці, втомлюється, нервує, відволікається, відмовляється від роботи. (2 бали)
  •  Узагалі не може виконати завдання в групі одно­літків, якщо існує будь-який сторонній шум. Потребує усамітнення, допомоги дорослого. (1 бал)
  •  Чи відмовляється від дій, коли на заваді стають перешкоди?
  •  Перешкоди не відбивають бажання продовжу­вати роботу. Не втрачає віри в успіх. (5 балів)
  • Все, що стає на заваді, відволікає від дій, проте за умови нагадування або додаткової стимуляції продовжує роботу. (4 бали)
  •  Перешкоди можуть провокувати зрив або уповільнення роботи, посилити втомлюваність. (З бали)

Будь-яка перешкода використовується для того, щоб відмовитися від подальших дій. (2 бали)

  •  Не тільки припиняє будь-які спроби, але й втра­чає віру у власні сили. (7 бал)
  • Чи охоче виконує дії, що потребують великих зусиль?
  •  Любить роботу, яка її повністю захоплює та вимагає витривалості й терпіння. (5 балів) Здатна неодноразово виконувати одноманітні завдання, хоча й без видимого задоволення. (4 бали)
  •  Неохоче, без зацікавленості виконує вимоги, що потребують зусиль. (З бали)
  •  Здатна до дій, що потребують зусиль, тільки під контролем дорослого. (2 бали)

Відмовляється від тривалих, стомлюючих дій у будь-який спосіб. (1 бал)

Підрахуйте бали. Якщо дитина набрала від 20 до 25 балів, то властивості її нервової системи, риси темпераменту сприяють розвитку здатності до навчання. Можна говорити про виражену готовність до навчання.

Якщо дитина набрала від 14до 19 балів, то окремі особливості її вищої нервової діяльності, властивості темпераменту можуть ускладнити пристосування до школи. Можливо, ці труднощі криються у рівні тривожності, імпульсивності та агресивності. Але ще не все втрачено. Цілеспрямований пошук причин утруднень, індивідуальний наполегливий підхід до дитини можуть виправити ситуацію.

Якщо дитина набрала всього 9-13 балів, то це означає, що на підготовку такої дитини до школи знадобиться не менше року. Бажано здійснювати навчання таких дітей за індивідуальною програмою з урахуванням причин виникнення утруднень. Корисними також будуть організація санаторного режиму, загартовування та інші форми зміцнення нервової системи.

Якщо дитина набрала менше 9 балів, перевірте свої розрахунки або дозвольте іншим дорослим здійснити оцінювання. Проаналізуйте, чи створили ви сприятливу атмосферу для роботи своєї дитини.

ПОКАЗНИКИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ УМІНЬ (АНАЛІЗУВАННЯ, ПОРІВНЯННЯ, ВСТАНОВЛЕННЯ ЗАКОНОМІРНОСТЕЙ)

  •  Дитина визначає зміст, сутність (в тому числі приховану) завдання, яке необхідно проаналі­зувати, точно і ємко узагальнює його в слові, бачить і усвідомлює тонкі відмінності при порів­нянні, виявляє закономірні зв’язки.
  •  Завдання, які вимагають аналізу, порівнян­ня, узагальнення та встановлення закономір­них зв’язків, виконуються за умови стимуляції дорослим.
  •  Завдання виконуються з допомогою дорослого, дитина може перенести засвоєний спосіб діяль­ності на виконання аналогічного (подібного) завдання.
  •  Під час виконання завдань, що вимагають аналізування, порівняння, виокремлення голов­ного, встановлення закономірностей, потрібна навчальна допомога, яка може важко сприйма­тися; самостійне перенесення засвоєних засобів діяльності не здійснюється.

Примітка. Аналізувати показники інтелектуальних умінь слід періодично й обов’язково на початку і наприкінці циклу занять».

М. П. Андрусенко, С. В. Пєхарєва, Н. А. Горошко

Категорія: Педагогічні поради | Додав: Lightning (20.12.2014)
Переглядів: 447 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar