Понеділок, 06.05.2024, 22:52
Вітаю Вас, Гість
Головна » Джерело ідей » Педагогічні поради

Розвиток продуктивного мислення

Розвиток мислення молодших школярів

У час бурхливого розвитку інформаційних технологій виникає слушне

питання, чого і як слід навчати дітей у школі, щоб вони підготувалися до сучасного  життя? Адже статистика наукового прогресу вражає:

- за останнє століття було зроблено стільки відкриттів, скільки за всю попередню історію людства,

- за кожні 10 років кількість відкриттів подвоюється.

Давно сформовані загальноосвітні навчальні програми спрямовані на засвоєння певного обсягу знань. Характер такого засвоєння є, переважно, репродуктивним (відтворюючим). Воно спирається, в основному, на пам'ять, а мислення підключається частково.

Врахування особливостей мислення учнів є важливою передумовою успішної організації навчального процесу на всіх етапах шкільного навчання, зокрема в роботі з молодшими школярами. Адже від того наскільки оптимально розвивається  їхнє  мислення, у звичайній мірі залежить наступний розвиток школяра.

Своєрідністю мислення молодшого школяра є його образність, вона носить  наочно-дійовий характер. Найважливішою умовою формування образного мислення учнів молодшого шкільного віку є наочність навчання (макети, ілюстрації, малюнки, технічні засоби, досліди та ін.)

Найпоширеніші в молодшій школі вправи для розвитку образного мислення:

1. Відтворити цілісність образу: скласти ілюстрацію, розрізану на частини.

2. Скласти розповідь за серією малюнків чи твір-опис (розповідь) за малюнком.

3. Різноманітні вправи над образними словами під час уроків українського читання, при вивченні прикметника, які допомагають учням усвідомлювати, що саме прикметники надають різним висловлюванням образності, точності, емоційності.

4. Проведення уроків на лоні природи.

5. Пояснення знань на основі асоціативного сприйняття.                           

Оскільки діти отримують і відтворюють готові знання, втрачається самостійний, творчий підхід до навчання, розвивається репродуктивний (відтворювальний) тип мислення. Важливо навчити дитину вчитись, самостійно продукувати ідеї.  У багатьох розвинутих  країнах  світу створюють  національні  програми  з  розвитку продуктивного мислення дітей та розкриття їх творчих здібностей.

Що ж таке продуктивне мислення?

За розвиток логічного мислення відповідає ліва півкуля мозку, а за образне, творче, нестандартне - права. Отже, продуктивне мислення – це нестандартне мислення, творче та логічне.

Як відомо, продуктивне мислення розвивається тоді, коли дитина розв’язує нестандартні завдання, шукає нові підходи до стандартних, самостійно пізнає навколишній світ. Психологи стверджують, що розвивати мислення дітей потрібно якомога раніше. Мислення дитини та її творчі здібності потрібно починати розвивати вже з п’ятирічного віку, паралельно з образним.

В Японії дітей починають навчати творчому мисленню з трирічного віку. Основні характеристики мислення при активізації лівої півкулі - послідовність, лінійність, логічність, аналітичність.

Якщо активізується права півкуля, мислення стає глобальним, цілісним, синхронним, інтуїтивним, образним.

Шкільний компонент зорієнтований передусім на розвиток лівої півкулі, а нові відкриття здійснює права півкуля. Отже, сучасна школа потребує нових предметів, які б цілеспрямовано навчали дітей мислити як логічно, так і творчо, нестандартно, активізуючи обидві півкулі мозку.

Такими предметами можна назвати «Логіку», «Розвиток мислення» та ін. Проте введення нових предметів пов’язане зі зміною навчальних програм та навантажень, матеріальними витратами, а тому навряд чи відбудуться. Можна знайти інший вихід, наприклад, змінити частину завдань, сформулювати завдання по-іншому, надавши їм логічного чи творчого навантаження.

         Сформовані під час «осучаснених» занять навички мислительної діяльностідопоможуть дітям у свідомому засвоєнні предметів шкільної програми. Я хочузапропонувати вашій увазі декілька завдань на продуктивне мислення для молодшихшколярів. У багатьох цих завданнях використовуються цікаві сюжети, в них діють улюблені казкові герої та персонажі дитячих книжок, що служить позитивним емоційним фоном і сприяє кращому засвоєнню матеріалу.

        Для учнів початкової школи дуже рекомендую завдання з посібників з розвитку мислення «Планета міркувань» Ольги Гісь. Я пропоную для  забезпечення розвитку продуктивного мислення в учнів початкової школи використовувати навчальну програму саме цього автора під час проведення курсів за вибором.

Категорія: Педагогічні поради | Додав: Lightning (04.11.2014)
Переглядів: 2455 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar